Pàgina principal de la UdL

Protocol de festes

Punt nit 3En la sessió del Consell de Govern del 14 de desembre de 2022, la UdL va aprovar el Pla d'abordatge de les violències sexuals i LGBTI-fòbiques a les festes als campus de la UdL. Es tracta d’una eina més de tolerància zero de la UdL cap a qualsevol manifestació de violència, que se suma a la declaració institucional de “tolerància zero” envers la violència i l’assetjament per raó de gènere a la UdL i al Reglament d'actuació davant supòsits de violència de gènere, per raó d'orientació sexual, identitat o expressió de gènere a la Universitat de Lleida

El Pla, impulsat pel Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera i elaborat conjuntament amb l’entitat feminista Creación Positiva, dona el tret de sortida a un procés de revisió, avaluació i millora de l’organització de les festes universitàries.

En sintonia amb els resultats de l’estudi Violència de gènere i LGBTI-fòbia a l'àmbit universitari. Anàlisi de la seva percepció entre la comunitat universitària de la Universitat de Lleida, els espais festius es perceben amb major risc de viure situacions de violència. Per això, el Pla guia la resposta institucional davant situacions de discriminació, violències sexuals o LGBTI-fòbiques, promou unes festes més segures i igualitàries per a tothom i alhora consolida una cultura de tolerància zero davant les violències en la comunitat universitària.

El Pla conté la diagnosi sobre les festes universitàries elaborada l’any 2020 a partir dels grups de treball participats per persones claus de la UdL, com són el Consell de l’Estudiantat, les administracions de campus en què se celebren les festes (ETSEA i Cappont) i el Centre Dolors Piera. A partir dels resultats de la diagnosi, entre els quals es destacava la necessitat de tractar de les violències sexuals i la LGTBI-fòbia en els espais de trobada de les festes, la dificultat de fer arribar missatges d’informació, sensibilització i prevenció a la comunitat universitària o la percepció i consciència que es donen situacions de violència, però que no s'arriben a conèixer, el Pla recull un seguit d’actuacions articulades entorn a 4 eixos: prevenció, detecció, atenció i recuperació.

Entre les mesures proposades, destaquen les accions adreçades a la coordinació de totes les persones i unitats implicades en l’organització de les festes universitàries, en la incorporació de la perspectiva de gènere en els esdeveniments festius, amb l’aplicació de la Guia Ens ho mirem? Guia d'autodiagnosi de gènere per a grups i associacions universitàries, i en el disseny o implementació de campanyes de sensibilització adreçades als agressors, especialment.

Així mateix, es preveuen les actuacions de les persones que assisteixen i de les persones implicades en les festes davant d’una situació de violència sexual i LGBTI-fòbica; es recullen les passes que s’han de donar quan la dona o la persona pertanyent al col·lectiu LGBTI necessita o no necessita ajuda; es descriuen què s’ha de fer amb la persona que comet assetjament o agressió sexual o LGBTI-fòbica i també l’actuació del personal del Punt Lila davant d’una situació durant les festes als campus de la UdL.

L’elaboració del Pla s’inclou dins de les accions que la Universitat de Lleida desenvolupa en el marc del finançament rebut per al Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere.

Marc legal

A la UdL

Àmbit educatiu i de recerca

A Catalunya

A l'Estat espanyol

A Europa

Si no canvia la configuració del seu navegador, vosté accepta el seu ús.

Accepto