Novembre número 135

"Todas las mujeres conciben ideas, pero no todas conciben hijos. El ser humano no es un árbol frutal que sólo se cultive por la cosecha".

Emilia Pardo Bazán, (La Coruña, 1851-Madrid, 1921), Escriptora espanyola . Filla dels comtes de Pardo Bazán , títol que va heretar al 1890 , es va establir a Madrid al 1869 , un any després de contraure matrimoni. Assídua lectora dels clàssics espanyols, es va interessar també per les novetats literàries estrangeres. Es va donar a conèixer com a escriptora amb un Estudi crític de Feijoo (18769) i una col·lecció de poemes, publicats per F. Giner de los Ríos.

El 1879 va publicar la seva primera novel·la, Pascual López, influïda per la lectura d'Alarcón i de Valera, i encara al marge de l'orientació que la seva narrativa prendria en la dècada següent. Amb Un viatge de nuvis (1881) i La tribuna (1882) va iniciar la seva evolució cap a un matisat naturalisme.

El 1882 va començar, a la revista L'Època, la publicació d'una sèrie d'articles sobre Zola i la novel·la experimental, reunits posteriorment en el volum La qüestió palpitant (1883), que la van acreditar com un dels principals impulsors del naturalisme a Espanya. Enfront dels principis ideològics i literaris de Zola, Pardo Bazán accentuava la connexió de l'escola francesa amb la tradició realista europea, el que li permetia acostar-se a un ideari més conservador, catòlic i benpensant. De la seva obra assagística cal citar, a més, La revolució i la novel·la a Rússia (1887), Polèmiques i estudis literaris (1892) i La literatura francesa moderna (1910), en què es manté atenta a les novetats de fins de segle a Europa.

Font: Biografías y vidas

 

 

Activitats del Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones

Per què no puc fer-ho? 2015 

Per què no puc fer-ho? és una jornada adreçada a presentar a l’alumnat de 4t d’ESO de la demarcació de Lleida els estudis de la Universitat de Lleida sense estereotips de gènere, amb l’objectiu d’esperonar l’alumnat femení i masculí en l’elecció de titulacions en què un dels dos sexes està menys representat.

Hi participen 440 alumnes, 221 noies i 219 nois dels següents instituts: Josep Lladonosa, Manuel de Monsuar, Gili i Gaya i Guindàvols de Lleida, l'Olivera de la Granadella i l'ins d'Alcarràs. 

Consulteu la descripció de l'activitat.

 

IV MEMORIAL HORTÈNSIA ALONSO. JOVES I ADOLESCENTS. NEOMASCLIMES I VIOLÈNCIES INVISIBLES A LES XARXES SOCIALS.

El IV Memorial Hortènsia Alonso. Joves i adolescents: neomasclismes i violències invisibles a les xarxes socials és una jornada coorganitzada pel Centre Dolors Piera, l’Ajuntament de Lleida i la Creu Roja. Enguany està dedicada a la violència masclista més subtil que es dóna entre joves a les xarxes socials.

Programa provisional

La jornada, de caràcter teòrico-pràctic, comptarà amb:

Conferència inaugural "Neomasclismes i violències invisibles a les xarxes socials: Educar a adolescents i joves amb la mirada de gènere", a càrrec de Gemma Altell Albajes, psicòloga Social. Professora Màster Violència Familiar IL3-Universitat de Barcelona. Sotsdirectora Àrea Gènere, Addiccions i Família de la Fundació Salut i Comunitat.

Tallers pràctics simultanis (caldrà escollir-ne un en el moment de formalitzar la inscripció):

 

12è CICLE DE CINEMA I DRETS HUMANS (2 ECTS)

El Cicle de Cinema i Drets Humans torna aquest mes de novembre a Lleida per oferir-nos reflexions i aprenentatges transformadors a través del cinema. Sis projeccions de documentals i col·loqui amb els i les ponents que ens ajudaran a entendre les causes de diverses problemàtiques que generen desigualtats i injustícies al nostre món.

Per a la sessió del dia 26 de novembre s'ha programat el documental "Les nostres energies", Enginyeria Sense Fronteres que vol fer una denuncia de l'actual sistema energètic a Catalunya; des del punt de vista de la seva escassa sostenibilitat com de la seva concepció ademocràtica. Un sistema extractivista i concentrat, basat en fonts no renovables majoritàriament, impacta sobre el conjunt d'un territori densament poblat com el nostre. 

Dies: Els dimarts 10, 17 i 24, i els dijous 12, 19, i 26 de novembre

Horari: De 19.00 a 21.00 hores (El dia 17 la sessió serà de 18 a 21h).

Lloc: Sala de Juntes del 2n pis del Rectorat de la Universitat de Lleida.

Consulteu el programa del cicle. 

Més informació i matrícula (oberta fins el 10 de novembre): Serveis Culturals (Edifici Polivalent), Campus de Cappont, c/ Jaume II, 71, telèfon 973703390 i c/e Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

 

Activitats a Lleida

PRESENTACIÓ I PROJECCIÓ DE LA MASETA, de NÚRIA GALLART, FRUIT DE LA BECA CRISTINA DE PIZÁN 2015

 ACTE INSTITUCIONAL DE COMMEMORACIÓ DEL DIA INTERNACIONAL PER A L’ELIMINACIÓ DE LA VIOLÈNCIA ENVERS LES DONES 

baixaEl 25 de novembre va ser declarat dia internacional contra la violència de gènere el juliol de 1981, en el context del primer Encuentro Feminista de Latinoamérica y del Caribe celebrat a Bogotà (Colòmbia). En aquesta trobada les dones van denunciar la violència de gènere en l'àmbit domèstic i la violació i l'assetjament sexual en l'àmbit dels governs, incloent-hi la tortura i els abusos que patien moltes presoneres polítiques.

Es va escollir aquest dia per commemorar el violent assassinat de les germanes Mirabal (Patria, Minerva i Maria Teresa), tres activistes polítiques assassinades el 25 de novembre de 1960 mentre anaven a Puerto Plata a visitar els seus marits empresonats, en mans de la policia secreta del dictador Rafael Trujillo a la República Dominicana. Dedé, que viu a Bèlgica, és l’única germana que va sobreviure. Els seus cadàvers destrossats van aparèixer al fons d'un barranc. Per al moviment popular i feminista de la República Dominicana, històricament, aquestes dones han simbolitzat la lluita i la resistència. El 1999, l'ONU va donar caràcter oficial a aquesta data.  


Jornades, congressos, cursos i seminaris

25 DE NOVEMBRE, DIA INTERNACIONAL CONTRA LA VIOLÈNCIA VERS LES DONES

Us fem arribar un conjunt de propostes per tal de promoure el debat al voltant del paper dels mitjans de comunicació en general i el cinema en particular, en relació a la violència masclista.

 

CINEFÒRUM

475. Romper el silencio, Hind Bensari (Marroc, 2014), 46 min
La singular rebelia d'una jove marroquina contra l'ampar de la violació.

Menopausa rebel, Adele Tulli (Gran Bretanya/Itàlia, 2014), 26 min
La llibertat femenina desafiant la violència masclista.

Empieza en ti, Marta Vergonyós (Espanya, 2010), 50 min
Quatre dones de diferents edats i perfils s'han hagut d'enfrontar a la violència dels seus marits i marxar, per començar de nou, amb por.

Gens curtes de vista: quatre mirades fílmiques sobre les microviolències.
- Y otro año, perdices, Marta Díaz de López Díaz Martín (Espanya, 2013), 15 min.
- Tryouts, Susana Casares (Espanya, 2013), 14 min.
- Espace, Eléonor Gilbert (França, 2014) 15 min
- El deseo de la civilización, Carolina Astudillo (Espanya, 2014), 7 min.

Preu dels Cinefòrums:
200 € + IVA i desplaçament
Inclou drets dels films i dinamització de la mà d'una persona experta.

XERRADA

Violència simbòlica en la representació audiovisual: anàlisi crítica d'una selecció de seqüències rellevants del cinema actual.

Més informació:

dracmagic.cat
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
C. Sant Pere Mitjà 66
08003 Barcelona
Tel. (+34) 93 216 00 04 25 de novembre, Dia internacional contra la violència vers les dones

  

NOU CURS DE LECTURES DE TEORIA POLÍTICA FEMINISTA

Us proposem un nou Curs de Lectures de Teoria Política Feminista per al curs proper!

Aquest cop, a més, ve acompanyat de textos literaris que ens ajudaran a entrar de forma amena a cinc debats essencials del pensament feminista. 

9a edició: octubre 2015 – juliol 2016

Informació - Inscripció 

 

OFERTA D'ACTIVITATS PEL 25N - DIA INTERNACIONAL PER L'ELIMINACIÓ DE LES VIOLÈNCIES DE GÈNERE.

Per a aquest 25N - Dia Internacional per a l'eliminació de les Violències de Gènere us oferim un seguit d'activitats a desenvolupar en grups o col·lectius.

Totes elles aborden la temàtica de les Violències de Gènere des de diverses perspectives, oferint eines complementàries per a una presa de consciència i un apoderament que permeti transformar aquestes relacions desiguals en d'altres més lliures i conscients.

Hi ha propostes per a joves/adolescents i també per a grups de dones o mixtes.

Utilitzarem metodologies participatives i vivencials, amb dinàmiques del Teatre de les Oprimides i la Facilitació de grups. Treballarem a partir d'experiències i realitats properes a les participants, i potenciarem la creativitat i el diàleg per a un aprenentatge en col·lectiu.
Aqui trobareu +info sobre la metodologia que utilitzem

Enredant el gènere - ADREÇAT A: Adolescents o joves
Abordarem les violències de gènere posant atenció a les relacions i situacions que viuen als seus entorns i els hi són properes. Visibilitzarem i qüestionarem les creences, els estereotips i les formes d'actuar que es reprodueixen en els rols de gènere, la sexualitat i les relacions afectives o de parella.
Es faran visibles els indicadors de les violències de gènere i es donaran eines per a una convivència més respectuosa i diversa, tot potenciant una sana gestió de les emocions. 

Tallers:

  1. Com ens afecta la violència i les relacions de poder al nostre dia a dia? ADREÇAT A: dones adultes. Aprofundirem en els diferents tipus de violències de gènere, per identificar com s'instal·len en la nostra societat (relacions personals, familiars, grupals, les escoles, creences culturals...) i en nosaltres mateixes: les nostres emocions, idees i actituds, per així poder posar nom a possibles vivències i malestars amb els què ens haguem trobat. Alhora, pretenem connectar amb la propia fortalesa i el poder de cadascuna, i els sabers i les estratègies que, conscient o inconscientment, ja hem posat en pràctica per afrontar situacions difícils.
  2. Micromasclismes; com afrontar-los? ADREÇAT A: grups de dones o grups mixtes. En aquesta activitat es farà una aproximació teòrica i pràctica al voltant dels micromasclismes. Es treballarà la identificació i el reconeixement d'aquest tipus de microviolències, així com la seva relació amb les bases de la cultura patriarcal. A través de les experiències personals de les participants i d'altres exemples, farem un anàlisi dels diferents tipus de miscromasclismes, i de les conseqüències emocionals i relacionals que impliquen, i així facilitar un espai d'apoderament on construir col·lectivament estratègies de transformació de les situacions treballades.
  3. Violències de gènere; representacions des del cos ADREÇAT A: grups de dones o grups mixtes. Entenem el cos com un canal d'expressió, una materialització de la persona, una forma de fer i una manera d'estar al món, i per això una part important de la nostra identitat està formada per la manera en què les persones del nostre voltant ens llegeixen i ens perceben. Així doncs, el taller està centrat en identificar, connectar i analitzar el nostre cos i les violències que hi hem rebut, i relacionar-ho amb com vivenciem la nostra identitat de gènere. Serà un espai per explorar, experimentar i enriquir-nos en un clima de confiança i comoditat.
  4. Com introduïr la perspectiva de gènere? ADREÇAT A: equips de professorat, educadores socials, monitores de lleure, grups de pares i mares Aquesta activitat consisteix en treballar i reflexionar els conceptes bàsics relacionats amb el gènere, tals com sistema sexe-gènere, identitat de gènere, violències basades en el gènere, patriarcat, sexisme, feminisme, llenguatge sexista, coeducació, etc. També inclourem com introduir la perspectiva de gènere en el nostre entorn educatiu. Hi haurà una part teòrica i una part on partirem dels coneixements de cadascuna per arribar a construir un coneixement comú.
  5. Relacions de poder, rang i privilegis: una mirada global ADREÇAT A: dones adultes, grups mixtes, equips de treball Farem un aprofundiment en com les relacions de poder, el rang i els privilegis estan presents en tot moment en les nostres interacions, als nostres grups, també en nosaltres mateixes. Coneixerem i posarem nom als privilegis de gènere, alhora que veurem com el rang és dinàmic, un flux que va transformant-se, i coneixerem més a fons de quines variables i factors depen. Alhora, la perspectiva de gènere ens permetrà aprofundir en com el gènere és un factor determinant quan abordem aquestes temàtiques.
  6. Acció participativa sobre les Violències de Gènere ADREÇAT A: entitats i col·lectius que vulguin organitzar una activitat pensada per un gran nombre de gent (de 20 a 50 persones) en el marc d'altres activitats. Aquesta activitat és una acció col·lectiva que consistirà en crear un espai participatiu dinamitzat a partir de jocs i activitats del Teatre de les Oprimides. Abordarem les violències basades en el gènere per a prendre consciència de com ens afecten, i de quina forma el sistema patriarcal s'instal·la al nostre cos. Serà un espai per jugar, debatre i explorar des d'una mirada crítica, i per a abordar també les formes de violència subtils que anem rebent sense adonar-nos-en. 

Per a més informació i per contractació d'activitats, ens podeu contactar a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Si en voleu saber més, podeu visitar la pàgina web

 

CALL FOR PAPERS. CONGRÉS INTERNACIONAL D'ESTUDIS DE GÈNERE

CIEG es complau a anunciar que la convocatòria de ponències per al Congrés Internacional d'Estudis de Gènere, amb el tema "Estudis de Gènere a Debat: Camins, reptes i perspectives interdisciplinàries" ja està disponible. Aquest Congrés es durà a terme els dies 25, 26 i 27 de maig de 2016, a ISCSP-ULisboa, Lisboa. 

Els resums de no més de 300 paraules, han d'indicar clarament en quina línia de recerca (I, II o III) el document s'ha d'incloure. Les línies d'investigació a considerar són els següents:

I

Gènere, feminismes i Estudis de Dones

Història de les idees i teories;

Teories i innovacions contemporànies;

Metodologies extensius i intensius i la perspectiva internacional comparada.

II

Les polítiques, les institucions i la ciutadania

Les polítiques públiques;

Igualtat, Dret i righs;

La democràcia i les institucions polítiques.

III

El gènere i la construcció de les societats contemporànies

Les relacions familiars, la sexualitat i la intimitat;

Representacions, la identitat i la cultura;

Cos, la salut i la violència de gènere;

La classe social, la desigualtat i els valors;

El treball, l'economia i el medi ambient;

Les migracions, la globalització i el desenvolupament;

Masculinitats;

Estudis de gènere culturals i artístiques;

Estudis LGBT.

 

Els resums s'han d'enviar fins al 30 de novembre 2015, a la següent adreça de correu electrònic: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Termini per a la notificació d'acceptació / rebuig: 31 gener 2016.

Els drets d'inscripció, en les seves diferents modalitats, estaran disponibles en breu. 

Més informació, consultar el lloc web.

 

NOVIEMBRE FEMINISTA

Des de la Unitat d'Igualtat i l'Institut d'Investigacions Feministes de la UCM, us convidem a participar en les Jornades de Investigadorxs Feministes de la UCM, que tindran lloc el 12 i 13 de novembre de 2015, a la Facultat de Ciències de la Informació de la UCM.

La invitació és tant per assistir, com per participar presentant abstracts.

Per a més informació, feu click aquí

 

SEMINARI CIUTATS I PERSONES: GÈNERE I DIVERSITAT FUNCIONAL 

L’Institut de Ciències Polítiques i Socials (ICPS) us convida al XIV Seminari Ciutats i Persones Gènere i diversitat funcional: Una violència invisible el 13 de novembre.

Informació-Inscripció

 

SEMINARI INTERNACIONAL DE MASCULINITATS AL NOVIEMBRE A BARCELONA 

Us convidem al Seminari internacional "Men in movement", que tindrà lloc els propers dies 18, 19 i 20 de novembre a Baarcelona, ​​a l'Espai Francesca Bonnemaison, amb la presència d'estudiosos en masculinitats de tot Europa.

El títol d'aquesta proposta "Homes en Moviment" expressa la nostra intenció de reunir el pensament crític sobre les masculinitats considerades aquí com processos socials complexos, dinàmics, interseccionals i flexibles.

Aquest Seminari Internacional reflexionarà sobre els canvis en les pràctiques quotidianes dels homes i sobre com circulen i es reinventen les tradicions i les imatges de les masculinitats amb una estructura centrada en els àmbits de les polítiques de gènere, les representacions i la cura. El Seminari combina la participació d'investigadors i professionals amb seu a Barcelona, ​​amb la participació d'investigadors i professionals del sud i nord d'Europa.

El Seminari reunirà a especialistes en el camp de les masculinitats de diferents àmbits i contextos (universitat, activisme i la formulació de polítiques). S'estructura en tres sessions dedicades als temes més candents en relació amb les masculinitats. El primer bloc està dedicat a l'anàlisi dels Homes i les polítiques de gènere. El segon bloc, Homes i representacions reuneix experts en la representació cultural de les masculinitats (literatura, cultura digital, periodisme). El tercer bloc, Homes i cura reuneix experts en paternitat i treball domèstic.

El Seminari ofereix tres conferències. La primera conferència associada al Seminari, "De l'metrosexual al spornosexual" va a càrrec del periodista britànic Mark Simpson, creador d'aquests termes que han esdevingut tan populars. Clara Duncanson (Universitat d'Edimburg) i Jeff Hearn (Orebro University) imparteixen les conferències d'obertura i clausura.

Totes les activitats són gratuïtes i compten amb servei de traducció simultània. Si us plau sol·licita-en fer la teva inscripció

Programa de l'esdeveniment i més informació

 

SESSIONS CINEMATOGRÀFIQUES PER COMMEMORAR EL DIA INTERNACIONAL CONTRA LA VIOLÈNCIA VERS LES DONES.

La Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona proposa dues sessions de cinema, recomanades per a l’alumnat d’ESO, batxillerat i cicles formatius.

La programació, que guarda relació amb la commemoració del 25 de novembre, Dia internacional contra la violència vers les dones, també significa una selecció d’alguns dels films destacats de la 23a edició de la Mostra.

Les projeccions es faran als Cinemes Texas de Barcelona i aniran acompanyades d’una presentació i un col·loqui posterior dinamitzat per una col·laboradora de la Mostra.

Dimarts 24 de novembre de 2015, 10:30h

Programa de curtmetratges Gens curtes de vista:

Y otro año, perdices
Marta Díaz De Lope Díaz Martín
Espanya, 2013, 15’.

És l’aniversari de l’àvia i la Rosa, l’amfitriona, es pensa que ho té tot sota control però, podrà amb ella mateixa davant les sorpreses que li forneix la seva família.

Tryouts
Susana Casares
Espanya, 2013, 14’.

Ser adolescent no és fàcil, especialment per a la Nayla, una noia americana i musulmana que vol entrar a l’equip d’animadores del seu nou institut.

Espace
Eléonor Gilbert
França, 2014, 15’. VOSC.

Mitjançant un esquema, una alumna de primària explica en quina mesura el repartiment de l’espai del pati no correspon amb les expectatives (ni els drets) de les nenes.

El deseo de la civilización
Carolina Astudillo
Espanya, 2014, 7’.

El deseo de la civilización és una peça que s’apropia de pel·lícules familiars filmades a l’Estat espanyol durant la República, la Guerra Civil i els primers anys del franquisme. El cinema domèstic revela les diferències socials i els estereotips de gènere apresos des de la infància.

Dimecres 25 de novembre de 2015, 10:30h

475 Break the silence (475 Trenquem el silenci)
Hind Bensari
Marroc, 2014, 46’. VOSC.

La història d’Amina Filali, una noia de 16 anys que es va suïcidar després de ser forçada a casar-se amb l’home que l’havia violat, va afectar la directora d’aquest documental i la va portar de tornada al Marroc, el seu país d’origen, per investigar la situació en relació amb les dones violades.

Preu sessió: 2€ per alumne/a 

Per a més informació i inscripcions: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. 

 

XI FÒRUM CONTRA LES VIOLÈNCIES DE GÈNERE 

Cada tercer dilluns de mes hem de retre homenatge a dones assassinades pel fet de ser dones. Feminicidi és el resultat de més de 70 dones assassinades cada any a tot l’estat. Més de 10 a Catalunya. 

Cada dia hem d’escoltar veus als mitjans, als jutjats i al carrer, que culpabilitzen a les dones víctimes. Mentre excusen als botxins i als homes, que són justificats amb expressions estereotipades com per exemple: “ha estat provocat per la separació”. “ha estat un atac de gelosia” o “no semblava violent”. I els mitjans diuen que les dones “han mort”, com si es tractéssin de fets inevitables i no d’assassinats. 

Existeix una fèrria resistència a aplicar les lleis. Augmenta el no fer cas a les dones i la manca de reparació del mal causat; això és violència institucional. Un exemple n’és Ángela González, que va perdre la seva filla a mans del seu maltractador. Ella havia avisat amb 48 denúncies per que el pare no pogués veure a la filla, però tot i així li van permetre. El Comitè per la No Discriminació de les Dones (CEDAW) de la ONU ha ordenat a l’Estat espanyol a indemnitzar-la i a revisar el seu cas. Però el govern espanyol diu que el cas no és vinculant mentre que aquest any ja hi ha hagut 6 infants assassinats pel maltractador de la seva mare. 

L’alarma social d’aquest estiu fa que corrin rius de tinta dient que pels governs és prioritària la lluita contra la violència de gènere. Però on són els recursos per evitar-la? On és la prevenció de la violència en la socialització dels nostres infants i adolescents? On es l‘aplicació dels pressupostos i la visió de gènere en camps tan vitals com la salut de les dones? 

Inscripció gratuïta- Consultar típtic de la jornada

 

IDENTIDAD Y GÉNERO EN GALICIA - VARSOVIA, 9-11.05.2016 

El simposi pretén reflexionar i analitzar, des d'una perspectiva multidisciplinària, la identitat o més aviat identitats comunitàries que han construït els gallecs al llarg de la seva història. Des dels mites celtes i atlantistes passant per la complexa construcció feta pels exiliats des d'Amèrica Llatina, una identitat cultural alternativa en un context transnacional, fins a beure de les actuals teories postcolonials que qüestionant l'hegemonia metropolitana i l'homogeneïtat cultural reorienten la seva atenció cap als estudis transculturals i la construcció d'identitats subalternes.


L'exploració moderna de la identitat cultural, ha reconfigurat totalment el que podem considerar centre i marge, i el moviment globalitzador, que semblava anunciar l'apocalíptic final de la diversitat cultural, ha portat a molts teòrics a conduir la seva mirada cap a aquests supòsits marges. Com a conseqüència d'això les identitats minoritzades s'han convertit en centre i protagonista dels actuals estudis que analitzen les costrucciones identitàries en contextos transculturals. Així mateix El feminisme i els estudis sobre diversitat sexual han proporcionat les eines teòriques fonamentals sobre la construcció de les identitats des del marge i l'exclusió. No és d'estranyar doncs que a Galícia el moviment feminista tingui tan llarg recorregut i l'anomenada moda violeta hagi arribat a desestabilitzar el cànon i la posició marginal de les escriptores.


Aquesta trobada es proposa realitzar un retrat complex i un recorregut minuciós pel cas gallec com a exemple paradigmàtic que, amb total seguretat, aportarà interessants reflexions als estudis de gènere i identitats en contextos transculturals.


El simposi va comptar amb la participació de diversos experts nacionals i internacionals, com ara la Professora Dolors Vilavedra de Universitat de Santiago de Compostel·la o la Professora Helena González Fernández del Centre Dona i Literatura, Universitat de Barcelona. 

Les propostes s'han d'enviar al correu electrònic del congrés : Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. abans del 30 de novembre de 2015. La notificació de la selecció es comunicarà als interessats abans del 30 desembre 2015 . 

 

Premis, beques i ajuts

PREMIO ADHUC EN ESTUDIOS DE GÉNERO Y SEXUALIDAD 

El Grup de Recerca Consolidat Creació i Pensament de les Dones (Universitat de Barcelona) convoca el Premi adhuc en estudis de gènere i sexualitat per premiar un treball de recerca en aquest àmbit interdisciplinari del coneixement. El Premi té vocació de continuïtat anual i consisteix en la publicació de l'assaig premiat en la Sèrie "Dones i cultures" d'Icària Editorial. 

El jurat encarregat de decidir el premi està constituït per: Fina Birulés (Universitat de Barcelona), Elena Madrigal (El Col·legi de Mèxic), Rafael M. Mérida Jiménez (Universitat de Lleida), Alberto Mira (Oxford Brookes University), Marta Segarra (Centre National de la Recherche Scientifique i directora de la col·lecció) i Lluís Maria Todó (Universitat Pompeu Fabra). 

Els treballs, rigorosament inèdits (és a dir, que no s'hagin fet accessibles al públic en cap mitjà) i redactats en llengua espanyola, tindran una extensió total d'entre 150 i 220 pàgines de 2.100 caràcters (inclòs espais en blanc) cadascuna. No s'acceptaran volums col·lectius ni recopilacions d'articles.

Els assajos s'han d'enviar en format electrònic i imprès, abans del 15 desembre 2015: en PDF, per correu electrònic a: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. (assumpte: Premi adhuc); un exemplar imprès i enquadernat, per correu postal a: Centre Dona i Literatura, Premi adhuc, Facultat de Filologia, Universitat de Barcelona, ​​Gran Via de les Corts Catalans 585, E-08007 Barcelona. 

El premi, les bases poden consultar-se aquí, es decidirà el març de 2016.  

 

PREMI AL CARTELL ANUNCIADOR DELS ACTES COMMEMORATIUS DEL DIA INTERNACIONAL DE LA DONA PER A L'ANY 2016  

 

BOE 05/10/15 PREMIOS DE PERIODISMO JOVEN

Resolución de 14 de septiembre de 2015, del Instituto de la Juventud, por la que se convocan los Premios de Periodismo Joven sobre Violencia de Género para el año 2015. 

 

PUBLICACIÓ DE LES BASES DEL X PREMI 25 DE NOVEMBRE - DIA INTERNACIONAL PER A L'ELIMINACIÓ DE LA VIOLÈNCIA VERS LES DONES. 

S'acaben de publicar al BOPB les bases del X Premi 25 de Novembre – Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència vers les Dones, 2015.

L'edició d'enguany té com a finalitat donar suport a aquelles iniciatives que duen a terme les associacions, entitats i grups de la ciutat, que tinguin com objectiu la sensibilització, prevenció, la denúncia i l’afrontament de l’assetjament sexual vers les dones en els espais públics (carrer, transports públics, espais d’oci, etc.).

Podran presentar projecte les persones físiques, els grups, les associacions o les entitats sense ànim de lucre de la ciutat de Barcelona.

 

VII PREMI D’INVESTIGACIÓ PRESEN SAEZ DE DESCATLLAR
El Centre de Coordinació dels Estudis de Gènere dels Universitats Públiques Valencianes, amb la finalitat de premiar les investigacions d'especial qualitat, realitzades des d'una perspectiva feminista i de gènere, convoca el VII Premi d’Investigació Presen Sáez de Descatllar, d'acord amb les següents bases:

El premi tindrà dues modalitats:

  1. Treball fi de màster: Podran concórrer al premi els treballs d’investigació derivats de màsters i altres estudis de postgrau defensats des de l'1 de gener de 2013, no publicats i que no hagen sigut premiats en altres certàmens.
  2. Tesis doctorals: Podran concórrer al premi les tesis defensades des de l'1 de gener de 2013, no publicats i que no hagen sigut premiades en altres certàmens.

Més informació

XIX PREMIO LEONOR DE GUZMÁN 

Les bases de la XIX edició del Premio "Leonor de Guzmán", conovocat per la Cátedra de Estudios de las Mujeres "Leonor de Guzmán" amb el patrocini de la Delegación de Igualdad de la Diputación de Córdoba. 

El termini de presentació de treballs finalitza el 13 de novembre de 2015.

 

Altres activitats

7/11: MARXA A MADRID CONTRA LES VIOLÈNCIES MASCLISTES 

Els feminismes es movilitzen el 7 de novembre contra totes les violències masclistes. Davant de la manca de voluntat política ocuparem els carrers de Madrid per exigir a l’Estat Espanyol una política contundent i clara en educació, prevenció i atenció a totes les violències masclistes.

Les violències masclistes i les violències envers les dones són assumpte de totes i tots, i és imprescindible movilitzar tota la societat formant part d’aquesta marxa. 

 

PARTICIPAR EN LA DECLARACIÓ DEL CNDC A LA 60 CSW DE NACIONS UNIDES 

El Consell Nacional de les Dones de Catalunya, com a entitat consultiva del Consell Econòmic i Social (ECOSOC) des del 1999, participa anualment en les sessions de la Comissió de la Condició Jurídica i Social de la Dona (CSW) i presenta una declaració escrita sobre les qüestions temàtiques que s’aborden en les reunions.

El 60è període de sessions de la CSW es durà a terme a la seu de les Nacions Unides del 14 al 24 de març de 2016 i tindrà com a tema principal “l’apoderament de les dones i la seva relació amb el desenvolupament sostenible”. Si voleu col·laborar amb el GT Internacional en l’elaboració d’aquest document podeu respondre aquest missatge (al Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.) i us posarem en contacte amb la coordinadora del grup de treball.

El període que estableix Nacions Unides per a la presentació de les declaracions escrites és entre l’1 i el 16 d’octubre d’enguany. Un cop passat el termini no es podran enviar ni modificar els documents. 

 

CAMPAÑA CONTRA LA TRATA 

En relación al lanzamiento de la campaña de concienciación social contra la trata de mujeres con fines de explotación sexual del Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.

También podéis encontrar información aquí

 

27es TROBADES ESTATALS LGTBI A SITGES. 

Els hi comuniquem que els propers, 13, 14 i 15 de novembre de 2015 tindrà lloc a Sitges, les 27es Trobades Estatals LGTBI, organitzats per l'Àmbit LGTBI de CCOO de Catalunya i el FAGC.

Aquestes Trobades són un espai de debat consolidat en el conjunt del moviment LGTBI de l'Estat espanyol. Ofereix un marc de debat sobre els temes i necessitats més actuals de les diferents entitats que lluitem i treballem pels drets i llibertats de les persones Lesbianes, Gais, Transsexuals, Bisexuals i Intersexuals des de diferents llocs de l'Estat.

Aquest serà un fòrum on es posaran sobre la taula les estratègies contra la LGTBI-fòbia i per la defensa dels nostres drets.

En aquesta ocasió els debats se centraran en:

Més informació.

 

Els llibres del Centre d'Estudis i Documentació de les Dones

 Teniu disponible al CEDD, en format paper, el llibre:

aproximacion"Aproximación a un diagnóstico sobre la igualdad de oportunidades en el siglo XXI" de Dolors Toldrà Roca (2015). 

En el desarrollo de la obra se constatan las evidencias necesarias, desde diferentes ámbitos que afectan a la mujer como ser humano, que confirman la distancia existente para el logro de la efectiva igualdad; contiene una recopilación de la legislación internacional, europea y estatal sobre la materia.

 

Un dels objectius prioritaris de la Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball és promoure la igualtat d’oportunitats a les empreses. En aquest sentit, hem elaborat aquesta publicació, que us ajudarà a implementar mesures d’igualtat a la vostra organització.

Les dades confirmen que les empreses que porten a terme plans d’igualtat milloren la seva organització i l’eficàcia dels recursos humans. Això repercuteix directament en la qualitat del treball i els beneficis econòmics.

Tenint en compte aquesta doble vessant: millora de les condicions de treball i millora dels resultats de l’empresa, us presentem deu perquès que mostren els avantatges d’implantar la igualtat d’oportunitats a les empreses. Al final del document trobareu, també, un seguit de recursos en línia on podreu consultar diferents tipus de documents relacionats amb la igualtat d’oportunitats en el treball. 

 

logoCEDD sied_interdisciplinari

Carrer Jaume II, 69
Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera
Biblioteca de la Universitat de Lleida-Campus de Cappont Sala 1.1

 

Notícies

LA UdL i l'ICD SIGNEN UN CONVENI PER AL PER QUÈ NO PUC FER-HO?

La jornada per presentar els estudis de la Universitat de Lleida (UdL) sense estereotips de gènere, el Perquè no puc fer-ho?, arriba enguany a la sisena edició, fixant-se en els graus d'Infermeria, amb majoria d'alumnes dones, i de l'Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC Lleida), on hi ha més nois matriculats. L'Institut Català de les Dones (ICD) col·labora enguany per primer cop amb la iniciativa, que tindrà lloc el proper 6 de novembre. L'acord l'han signat avui el vicerector d'Activitats Culturals i Projecció Universitària de la UdL, Joan Biscarri, i la presidenta de l'ICD, Montserrat Gatell.

Aquesta iniciativa té lloc anualment a la UdL des de l'any 2010, organitzada pel Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones. En la jornada del novembre participaran 470 alumnes de quart d'ESO, 229 noies i 241 nois, de 6 centres de secundària de les comarques de Ponent: l'INS Alcarràs; el Josep Lladonosa, el Manuel de Montsuar i el Gili i Gaya de la capital del Segrià; l'INS Manuel de Pedrolo de Tàrrega i L'Olivera, de La Granadella.

L'objectiu del Per què no puc fer-ho? és esperonar l'alumnat femení i masculí en l'elecció de titulacions en què un dels dos sexes està menys representat. Així, s'han fet En aquest curs 2015-2016, l'INEFC Lleida compta amb 517 alumnes matriculats, dels quals 411 són homes i 106, dones. En canvi, al grau d'Infermeria de la UdL, dels 375 estudiants matriculats, 294 són noies i 81, nois.

Biscarri ha destacat l'èxit de la iniciativa, plenament consolidada, ja que ha quedat gent en llista d'espera. De la seua banda, Gatell ha explicat que "el conveni dóna compliment al Pla estratègic de polítiques de dones 2012-2015 del Govern de la Generalitat, que té entre els seus objectius augmentar les accions encaminades a aconseguir la plena igualtat entre dones i homes en el conjunt de la societat catalana, en tots els àmbits i en tots els sectors".

En passades edicions, aquesta activitat ha anat repassant les diferents titulacions que oferta la Universitat de Lleida com ara les enginyeries, Ciència i Tecnologia d'Aliments o Nutrició.

Text: Oficina de Premsa de la UdL

 

¿AMAN LA CIENCIA LAS MUJERES DE COMIENZOS DEL SIGLO XXI' ¿AMA EL SISTEMA DE CIENCIA A LAS MUJERES? 

Quizá el fenómeno más llamativo de difusión científica reciente ha sido la aparición, en marzo de 2012, del grupo de Facebook I Fucking Love Science de E. Andrew. Sus impactantes y divertidas fotografías, junto con sus no menos divertidos e interesantes comentarios científicos han espoleado el interés por la ciencia en las redes sociales. En poco más de un año, esta página ha alcanzado los 4,5 millones de seguidores (me gusta) y el número de personas que hablan sobre el contenido de I Fucking Love Sciencesuele superar al número de me gusta y al número de personas que debaten sobre el contenido de cualquier otra página de Facebook en un momento determinado. En marzo de 2013, E. Andrew creó una cuenta en Twitter que incluía una foto suya y la enlazó a la página de Facebook I Fucking Love Science.Miles o millones de sus seguidores se quedaron sorprendidos al ver que E. Andrew era Elise Andrew, una chica. Se produjo una inundación de mensajes relativos a su sexo. ¡Cómo era posible que una mujer, y una mujer sola, mantuviera esa página de tanta calidad científica, redactada de manera tan divertida! Sorpresa e incredulidad. Hubo muchos comentarios sexistas y muchos otros de apoyo. Pero la sorpresa fue general. La sorpresa tiene que ver con el hecho de que Andrew es mujer y además usa tacos. Ninguno de esos dos atributos parece formar parte del estereotipo de quienes se dedican a la ciencia, ni a la divulgación científica.

Las carreras de las mujeres sufren una gran segregación vertical. Aunque en 2010 representaron el 59 % de quienes obtuvieron un grado, este porcentaje baja al 46 % de quienes alcanzaron el doctorado. Pero los puestos de las mujeres en las universidades están más segregados todavía: son el 44 % (España 49 %) del profesorado universitario de menor categoría, el 37 % (España 38 %) de los/las titulares de universidad, y ocupan únicamente el 20 % (España: 17 %) de las cátedras. Esta segregación vertical es todavía más patente en ciencias experimentales e ingeniería, donde las estudiantes sólo representan el 31 % del alumnado, porcentaje que sube al 35 % de tituladas doctoras, pero se reduce al 32 % del profesorado de menor nivel, al 23 % de los/las titulares y al 11 % de las cátedras. El avance de las mujeres es real, pero muy lento. La proporción de mujeres que ha alcanzado una cátedra de 2002 a 2010 ha pasado del 15,3 al 19,8 en la UE y del 12,6 al 16,9 en España.

La sobrerrepresentación masculina en los puestos de toma de decisiones es mayor que en ningún otro ámbito del sistema de ciencia y tecnología (solo el 10 % de las universidades europeas tiene una mujer como rectora). La escasez de rectoras sugiere que en este punto es posible que actúen dinámicas de poder que favorecen la atribución de esos puestos a una élite casi exclusivamente masculina. Se puede decir que en aquellos niveles en los que los puestos no son limitados, como los grados y postgrados, quienes tienen los méritos y la capacidad suficiente, tienen éxito y en estos casos las mujeres igualan o sobrepasan numéricamente a los hombres. Pero cuando los puestos son escasos y la pirámide se estrecha (en lo que respecta al número de empleos disponibles y a las jerarquías de mayor rango), los méritos y la capacidad empiezan a perder valor frente al género. Se produce un fenómeno que podríamos denominar cooptación progresiva por género . Este consistiría en que cuanto más se avanza en la carrera científica, más se endurece para las mujeres el sesgo en la selección a que son sometidas. Usualmente este fenómeno se expresa con la metáfora del techo de cristal. She Figures ofrece los valores del índice del techo de cristal , que mide la proporción entre mujeres en todos los niveles profesionales en la universidad y catedráticas, y compara esta proporción con la de los varones. Un índice 1 quiere decir que las profesoras tienen la misma probabilidad que los profesores de alcanzar una cátedra. Ningún país europeo tiene un índice 1. La media europea es 1,8 y la española 2,12. Así pues, nuestro techo de cristal es más grueso, es decir, la cooptación progresiva por género es mayor en nuestras universidades y centros de investigación.

Para concluir, obsérvese que si bien la brecha de género se va reduciendo con el tiempo, este fenómeno no se corrige solo. Aun descontando el factor generacional, para alcanzar el equilibrio entre mujeres y hombres en la actividad científica se necesitaría, en primer lugar, que todas las personas relacionadas con el sistema educativo y científico adquirieran el convencimiento de que pueden hacer algo por reducir los sesgos de género en el ámbito de sus actividades cotidianas, descubrieran qué es eso que pueden hacer y lo fueran poniendo en práctica. En segundo lugar, serían muy recomendables políticas específicas –incluidas cuotas– que adopten medidas de rendimiento de cuentas, evaluaciones y un procedimiento de gratificaciones y penalizaciones. Estas políticas debieran instrumentarse en todos los organismos y actividades, públicas y privadas, relacionadas con la educación, la ciencia y la cultura. Por último, sería preciso fomentar la alfabetización en ciencia de nuestra sociedad, y especialmente de nuestra juventud, sin sesgos de género. Páginas como I Fucking Love Science y publicaciones como She Figures contribuyen sin duda a mejorar la situación en este terreno. 

Font: Revista SEBBM

 

L'INSTITUT CATALÀ DE LES DONES DIVULGA UN VÍDEO DE SENSIBILITZACIÓ PER AJUDAR A IDENTIFICAR I SUPERAR SITUACIONS DE CONTROL EN LES PRIMERES RELACIONS DE PARELLA

L’Institut Català de les Dones presenta noves eines de prevenció i sensibilització, en el marc del programa Estimar no fa mal. Viu l’amor lliure de violència de prevenció de relacions abusives de parella entre adolescents. Els nous materials són el vídeo de sensibilització #DesactivaelControl, elaborat per LA BONNE – Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, per apoderar les noies i alertar-les contra el control en les relacions afectives de parella, i dos manuals pedagògics adreçats a professionals que treballen amb adolescents. Es tracta d’eines per avançar en la desactivació d’actituds i comportaments que es poden identificar a l’adolescència i que en un futur poden evolucionar cap a la violència masclista.

 

UNA BASE DE DATOS DE 9.000 ESCRITORAS ESPAÑOLAS DA VOZ AL SILENCIO.

El proyecto BIESES ha generado una plataforma de acceso abierto, con información de autoras que vivieron entre la Edad Media y 1800

Investigadoras de la UNED han creado una base de datos on line de acceso abierto, que reúne toda la información disponible de las escritoras españolas desde la Edad Media hasta 1800. El proyecto, denominado BIESES (acrónimo de Bibliografía de Escritoras Españolas) reúne ya casi 9.000 registros. divulgaUNED/T21.

A principios del siglo pasado, en España, empezaron a componerse bibliografías de las escritoras españolas nacidas entre los siglos XV y XVIII. Sin embargo, estas recopilaciones se encontraban geográficamente muy dispersas, y a menudo eran inaccesibles. Consciente de ello, Nieves Baranda, catedrática de Literatura Española de la UNED, diseñó en 2003 el proyecto BIESES (acrónimo de Bibliografía de Escritoras Españolas). “BIESES es una base de datos web de acceso abierto, que incluye toda la información de estas escritoras, tanto de sus obras, como de los estudios o menciones que se han realizado sobre ellas”, explica Baranda.

En la actualidad, la base de datos está formada por cerca de 9.000 registros, gracias al esfuerzo conjunto de expertos de la Universidad de Salamanca, la Universidad Complutense, la Universidad de Zaragoza, la Universidad de Miami (Estados Unidos) y la Universidad Paris-Est Créteil Val de Marne (Francia).

Uno de los objetivos del equipo era que la plataforma no se convirtiera en un mero repositorio de información y, en este sentido, BIESES ofrece servicios muy prácticos. “Permite clasificar, cribar y analizar mucha información de forma secuenciada, lo que nos ofrece perspectivas de conocimiento nuevas”, asegura la investigadora. 

 

Dar voz al silencio

El proyecto ha permitido sumar los datos que se encontraban dispersos, para consolidar una sólida bibliografía de decenas de escritoras, muchas, completamente olvidadas. “Hemos creado un marco histórico a autoras que nos parecían casos aislados y que ahora vemos como parte de un grupo de moda. Me refiero a las poetisas de mediados del siglo XVI”, comenta Baranda.

Otro grupo de mujeres relegado por la historia y con un importante papel literario fueron las monjas. Si en las mujeres de la Edad Media y la Edad Moderna estaba mal vista su afición por la escritura, por el contrario, entre las religiosas, esta actividad tenía sentido para cubrir ciertas necesidades, como escribir cartas desde los conventos para relacionarse con el exterior o redactar autobiografías o guiones de obras de teatro. “Las monjas son, con diferencia, el grupo que más obras nos ha dejado”, reconoce la investigadora. Por eso, desde 2010, el equipo se ha dedicado especialmente a recuperar información sobre ellas. 

Font: Tendencias21

 

UN ESTUDI REVELA QUE SER DONA DIFICULTA LA CARRERA ACADÈMICA EN LA UNIVERSITAT DE LLEIDA 

Un estudi realitzat pel Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció dels Dons de la Universitat de Lleida (UdL) revela les dificultats que el ser dona té a l'hora de desenvolupar una carrera acadèmica en aquesta universitat.
Segons un comunicat de la pròpia universitat, la carrera acadèmica del col·lectiu femení està condicionada per factors externs a l'estrictament professional, sobretot pel que fa a la promoció.

Segons unes enquestes realitzades al personal docent i investigador de la UdL, el 67,5% de les consultades consideren que ho tenen més difícil per progressar professionalment, enfront del 32% dels homes.

Paradoxalment, les dones, malgrat representar el 67,45% de les persones titulades de la UdL del curs 2014-15, tan solament ocupen el 22,33% de les càtedres.

ASCENSOS EN LA JERARQUIA ACADÈMICA

Referent als graduats, els homes únicament són majoria a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA), amb un 59,63%, i a l'Escola Politècnica Superior (EPS), amb un 81,55% dels titulats en el passat curs.

Aquest estudi revela també que són les dones els qui manifesten clarament el seu desig per promocionar: un 40% enfront del 27,3% dels homes. Segons la Universitat de Lleida, aquestes xifres estan relacionades amb el fet que ocupen nivells professionals inferiors.

Segons la Universitat, "un dels motius que els homes argumenten per no promocionar és que ja han aconseguit el nivell màxim de la carrera acadèmica". El tenir fills ha influït en un 44,2% de dones i en un 27,3% d'homes; l'atenció dels fills, un 43,3% per a elles i un 26% per a ells; i les tasques de la llar, en un 17,5% de les professores enfront d'un 6,6% de professors.

Sis vegades més dones que homes es van acollir al permís maternal/paternal durant el temps d'elaboració de la tesi, és a dir, un 18% de les dones. El percentatge en el cas dels homes baixa al 2,7%.

Font: Centre Dolors Piera 

 

RODA D'HOMES A LA UDL CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA


La Universitat de Lleida va acollir, el dia 21 d’octubre a les 12.00h a l’Escola Politècnica Superior, una Roda d’Homes contra la violència de gènere organitzada per les entitats Lika i Homes Igualitaris-Lleida, per tal de reforçar el compromís de la UdL per a l'eradicació de la violència de gènere en l'àmbit universitari.

El dia 21 d’octubre forma part de l’Agenda d’homes per la igualtat. Es realitzaran diverses Rodes d’Homes contra la violència de gènere a diferents punts de Catalunya, sota el lema "Trenquem el silenci, el silenci ens fa còmplices". La Universitat de Lleida va ser la primera universitat catalana en sumar-se al rebuig de la violència masclista en el marc de les Rodes d’Homes.

L’acte té per objectiu posar de manifest que la violència masclista no és únicament un problema de les víctimes que la pateixen, sinó que és una qüestió que afecta tota la societat. D’una altra banda, vol visibilitzar la necessitat que els homes s’impliquin en la lluita contra la violència de gènere i altres models de masculinitats, respectuoses, igualitàries i lliures.

És en aquest sentit que s’ha escollit l’Escola Politècnica Superior de la UdL en ser un dels centres amb més presència masculina. Així, es promou un gest a favor de la coeducació, una educació que supera els rols i estereotips de gènere i que educa en igualtat per tal de formar persones de manera integral, potenciant al màxim les seues potencialitats.

L’activitat està oberta a la ciutadania, en general, tot i que es vol donar protagonisme als homes, alumnes i professors, de l’Escola Politècnica Superior. S’ha convidat a participar a les entitats i institucions que han participat en alguna Roda d’Homes en anys anteriors, com ara, els sindicats CCOO i UGT, el Força Lleida Club Esportiu, etc., així com a altres facultats i centres de la Universitat de Lleida. 

 

LES DONES CEO TRIPLIQUEN DIVIDENDS

Invertir en lideratge femení és molt rendible. Els algoritmes venen ara a confirmar-ho. Un estudi de la investigadora Karen Rubin, directora de producte de Quantopian, plataforma especialitzada en crowdsourcing (en la foto), ha demostrat que als Estats Units les empreses liderades per dones han triplicat els beneficis registrats per l’índex S&P500 durant els darrers 12 anys. Rubin invertí ‘virtualment’ 100 dòlars en 80 corporacions liderades per dones i altres 100 en empreses de l’S&P 500 entre 2002 i 2014. El retorn de la inversió en lideratge femení va ser del 348 per cent en front del 122 per cent de l’S&P.

Podeu veure i sentir el resultats i la metodologia d’aquest treball, explicats per la autora, a Thomson

Font: aeQual_2.0

 

Nosaltres les Dones

Carmen de Burgos Seguí, (Almeria, 1878 - Madrid, 1932). Escriptora espanyola. Va signar moltes de les seves obres amb el pseudònim Colombine. Educada a la seva ciutat natal, després de casar-se i ser mare d'una filla va cursar estudis de Magisteri. Al 1901 va aconseguir per oposició un lloc docent com a professora de l'Escola Normal, amb destinació a Guadalajara, on es va traslladar sense la companyia del seu marit, del qual s'havia separat. A partir de llavors va començar a donar-se a conèixer com a articulista.


Ja consagrada a la seva tasca periodística, es va instal·lar a Madrid; defensar els drets de les dones i va manifestar la seva postura en favor del divorci i del vot femení, i va arribar a presidir la Lliga Internacional de Dones Ibèriques i hispanoamericanes. D'ideologia krausista, es va interessar per l'educació infantil i els drets de l'infant; militar contra la pena de mort i va defensar la comunitat sefardita internacional, obstinació que el va portar a crear l'Aliança Hispano-Israelià. Amb l'arribada de la república es va intensificar el seu esperit combatiu; el dia 9 d'octubre de 1932, quan arengava als companys de l'agrupació política a la qual pertanyia (el Cercle Radical Socialista), va caure fulminada per un atac cardíac.

Des del punt de vista literari, Carmen de Burgos va destacar sobretot com excel·lent contista: El tresor del Castell (1907), Senders de vida (1908), L'home Negre (1916), La millor Film (1918), Els negociants de la Porta del Sol (1919), El "Misericòrdia" (1927), Vida i miracle del murri Andresillo Pérez (1930), Quan la llei ho mana (1932). Va recopilar moltes de les seves narracions breus en diversos volums conjunts, com Contes de Colombine (1908), Elles i ells o ells i elles (1917), Els Antiquaris i Els meus millors contes (1923).

Font: Biografías y vidas