Desembre número 164

ROSA SENSAT (1873-1961)

Rosa Sensat va néixer en una època de grans canvis polítics (1873-74). Era una dona menuda, amb uns ulls negres molt vius, un caràcter dolç i un desig immens d’aprendre coses, que va tenir l’empenta i el coratge d’introduir canvis fonamentals en la pedagogia catalana i en les aules en les primeres dècades del segle XX. Va dirigir durant molts anys l’Escola de Bosc de Montjuïc, la primera escola activa i pública catalana, que va arribar a tenir prestigi internacional.

Nascuda al Masnou en una família treballadora, va ser la gran de dues germanes. La mare, Josepa Vila, era brodadora i feia puntes de coixí. El pare, Jaume Sensat, es passava llargues temporades fora de casa, embarcat en els velers de la marina mercant que comerciaven amb les colònies espanyoles d’Amèrica.

La infantesa de Rosa Sensat va estar marcada, doncs, per les absències perllongades del pare, que es van tornar definitives quan va morir el 1882. Va ser llavors que la Rosa va començar a rebre classes particulars a casa seva, després d’haver anat un temps a l’escola del poble. Quan tenia 12 anys la van enviar a estudiar per mestra a Barcelona, i després a Madrid.

El 1888, als 15 anys, Rosa Sensat va acabar la carrera i va començar la seva vida professional dirigint l’escola municipal del Masnou. A partir d’aquest moment va fer de mestra en escoles de diferents ciutats. Va treballar a Girona (1892), a Madrid (1896), a Alacant (1900), on va fer classes a l’Escola de Mestres, i a Barcelona (1904), on va entrar en contacte amb altres grans pedagogs com Alexandre Galí.

Aviat va compaginar la vida laboral amb la familiar. Per millorar en la seva faceta professional, convençuda com estava de la necessitat de formació permanent del professorat, Rosa Sensat va viatjar per Catalunya, per Espanya i per Europa, per veure com eren les escoles de diferents indrets. El 1912-13 li va ser concedida una beca de sis mesos per ampliar estudis a Alemanya, Bèlgica i França, que li va permetre entrar en contacte amb les noves tendències de la filosofia, la psicologia i la pedagogia.

En l’època de la Mancomunitat de Catalunya (1914-1925), Rosa Sensat va implantar a Barcelona els nous mètodes pedagògics que triomfaven per Europa, que implicaven una participació més activa de l’alumnat en l’aprenentatge, que es produïa en contacte amb la vida quotidiana i l’entorn més proper. La seva tasca pedagògica renovadora va sobresortir sobretot en l’Escola de Bosc de Montjuïc, una escola municipal a l’aire lliure que va dirigir (la secció de les nenes) des del 1914 fins al 1931 i que va esdevenir un model de l’escola nova. Van ser 17 anys de treball intens, estimulant, gratificant i enriquidor, en els quals també va escriure llibres per explicar i compartir les seves idees sobre l’educació.

El 1931, l’any de la proclamació de la Segona República Espanyola (1931-36), Rosa Sensat va passar a dirigir el Grup Escolar Milà i Fontanals, del Raval barceloní. Tenia 58 anys i molta empenta encara, però les coses es van començar a torçar aviat. El seu marit es va posar malalt el 1935 i va morir el 30 de juliol de 1936, el mateix dia i a la mateixa hora que s’havia casat 33 anys abans. Amb Barcelona sota les bombes, Rosa Sensat va decidir demanar la jubilació voluntària el 1938 i anar-se’n. Va marxar cap a Girona a l’edat de 65 anys i amb 50 de treball a les aules.

Acabada la guerra el 1939, el govern de Franco va ordenar que tothom tornés a la feina que feia abans del 18 de juliol. Rosa Sensat es va veure obligada a ocupar la plaça a l’escola Milà i Fontanals, que aleshores era dirigida per feixistes. Per evitar-ho, va demanar de continuar jubilada. Els tràmits es van allargar i els papers de la jubilació voluntària no li van arribar fins el 1940, dies abans de fer els 70 anys.

Rosa Sensat, que va morir als 88 anys, va deixar empremta pedagògica en la seva família i en el seu país. En honor seu es va fundar el 1965 l’Escola de Mestres Rosa Sensat i el 1980 l’Associació de Mestres Rosa Sensat, institucions que promouen la renovació pedagògica i cultural i la millora de l’ensenyament públic.

[Font: Narrativa i pedagogia, narracions i currículum]

 Activitats del Centre Dolors Piera

ARRENQUEN ELS TALLERS DE PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA A LA UdL

assamblea CappontEl Centre Dolors Piera ha arrencat amb les activitats de prevenció de la violència de gènere per complir amb el Reglament d'actuació davant supòsits de violència de gènere per raó d'orientació sexual, identitat o expressió de gènere a la Universitat de Lleida amb l’objectiu que l’estudiantat pugui identificar què és la violència de gènere, quines són les seues manifestacions i les seues conseqüències-. Amb aquesta finalitat, els passats 20 i 21 de novembre van tenir lloc dos tallers sobre violència masclista impartits per la Maika Molina, tècnica d’igualtat del Centre Dolors Piera.

El primer taller es va adreçar a alumnes de primer curs del Grau en Educació Social en el marc de l’assignatura Bases Conceptuals i Contextuals de l’Educació Social, impartida per la professora Núria Llevot. L’estudiantat va rebre formació sobre violència de gènere psicològica en l’àmbit de la parella.

El segon el va organitzar l’Assemblea d’Estudiants de Cappont amb motiu del 25 de novembre, Dia Internacional de la Violència envers les Dones. Es va focalitzar en la violència masclista en l’àmbit acadèmic i es va posar especial èmfasi en la diferència entre l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe, així com en la difusió del reglament d’actuació en cas de violència de gènere.

En ambdós tallers, per tal de fer les explicacions més atractives per l’alumnat, es va fer ús de recursos audiovisuals diversos (cançons, curtmetratges, escenes de pel·lícules, testimonis reals, etc.). Per una altra banda, l’exemplificació dels continguts teòrics pot ajudar a detectar i a identificar amb més celeritat les situacions d’aquest tipus en la vida quotidiana.

Finalment, se’ls va presentar el CDP, que assumeix la funció d’unitat de referència dins l’àmbit universitari i gestiona les denúncies de situacions de violència de gènere, a part de la tasca de prevenció i sensibilització adreçada a la comunitat universitària.

Activitats a Lleida

 ELS SÒLS I ELS OBJECTIUS DE DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE (ODS)

Un dels principals resultats de la Conferència de Rio +20 va ser l'acord de desenvolupar un conjunt d'objectius de desenvolupament sostenible (ODS). Els ODS es plantegen com uns objectius orientats a l’acció, concisos, fàcils de comunicar, limitats en nombre i universalment aplicables a tots els països, tenint en compte les diferents realitats i nivells de desenvolupament. En aquesta jornada es pretén explicar en que consisteixen els ODS, els riscos i l'aplicació d'aquests objectius als sòls de Catalunya. La jornada contribueix a visibilitzar les aportacions de les dones en l'àmbit de l'agronomia. 

Per més informació consultar el programa

Jornades, congressos, cursos i seminaris

VIII JORNADES DE LLEURE I FEMINISME. 

Les VIII Jornades de Lleure i Feminismes. Les Jornades de Lleure i Feminismes són un espai de trobada entre l’associacionisme educatiu i el moviment feminista i LGBTIQ que coorganitzen Casals de Joves de Catalunya, l'Escola Lliure El Sol i Esplais Catalans, Esplac.

Les jornades d'enguany tornaran a ser en format de cap de setmana i la temàtica central seran les violències masclistes i LGTBIfòbiques en l'associacionisme educatiu. Malauradament, aquesta qüestió és de plena actualitat i les nostres entitats i les activitats que organitzem no estan exemptes d'agressions. És per aquest motiu que creiem imprescindible abordar col·lectivament i profundament aquesta temàtica i crear un espai de reflexió entre l'associacionisme educatiu i el moviment feminista i LGTBIQ.

Premis, beques i ajuts

 XII PREMI MILA DE PERIODISME PER A LA IGUALTAT DE GÈNERE A LLEIDA

El Premi Mila de Periodisme per a la Igualtat de Gènere a Lleida té com a objectiu distingir els treballs periodístics que fomentin les polítiques de promoció de les dones en tots els àmbits. El premi el convoquen anualment l’Ajuntament de Lleida, a través de la Regidoria de Polítiques d'Igualtat i el Col·legi de Periodistes de Catalunya- Demarcació de Lleida per animar els/les periodistes dels mitjans de comunicació de Lleida a prendre consciència sobre la feina que es realitza en defensa de la igualtat de gènere. El jurat valorarà la qualitat professional dels treballs i l’originalitat dels temes abordats, així com el seu tractament crític i la seva capacitat analítica.

El premi reconeix les persones i la seva feina i promocionarà els treballs que en resultin guanyadors. El Premi Mila de Periodisme per a la Igualtat de Gènere a Lleida es regeix estrictament pels valors del periodisme.

Per a més informació consultar pàgina web.

Altres activitats

TALENT WOMAN

És un fòrum d'inspiració, desenvolupament i contribució a l'enfortiment de la dona a través de la ciència i la tecnologia a fi d'arribar a horitzons innovadors. Acudiran ponents com a Preceptora Soffer d'IBM, Beliza Coro de Telefónica, Alma Stephanie Tapia de la NASA, Gabriela León de Gresmex (nomenada per l'ONU com una de les 100 empreses que salvaran el món), Sofía Casero (nena de 9 anys que explica BlockChain i Ophelia Pastrana (física, economista , youtuber, comediant). A més estem molt emocionats perquè dins de l'esdeveniment tindrem un homenatge a Margarita Salas, aprofitant el seu 80 aniversari, en el qual participaran col·legues de professió i deixebles.

ENQUESTA SOBRE DONES CIENTIFIQUES

La Plataforma Europea de Dones Científiques EPWS us convida a respondre a aquesta enquesta, iniciada a nivell de la UE. Els seus objectius són: Conèixer les necessitats actuals de les dones científiques, des de qualsevol disciplina i nivell professional; Ajudar a les dones a millorar les seves condicions de treball ia desenvolupar la seva carrera professional; Avaluar les seves xarxes professionals i conèixer millor les seves expectatives respecte a aquestes xarxes; Ajudar a EPWS per definir les accions apropiades que cal prendre i les polítiques de suport.

Per poder participar a l'enquesta consultar la pàgina web.

Els llibres del Centre d'Estudis i Documentació de les Dones

Avui dediquem l'espai dels llibres del CEDD a la publicació Género y feminismo : desarrollo humano y democracia de Marcela Lagarde, publicat Madrid: Horas y Horas, cop. 1996.

En aquest llibre es puntualitzen els desafiaments que les necessitats, els interessos i les alternatives de les dones ofereixen a la construcció de nous paradigmes. La perspectiva de gènere és avui una de les fórmules sintètiques d'avenç|avanç de les concepcions feministes sobre la relació entre dones, homes, desenvolupament i democràcia. forma part de la confluència d'una gamma de paradigmes particulars en el procés del desenvolupament humà. Aquests han estat creats en moments específics, en llenguatges i amb ritmes i propostes cenyits a les seves circumstàncies, per diversos subjectes històrics l'exclusió dels beneficis de la modernitat dels quals ha estat suport del desenvolupament desigual alhora entre regions del món, països, pobles, comunitats i persones.

logoCEDD sied_interdisciplinari

Carrer Jaume II, 69
Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera
Biblioteca de la Universitat de Lleida-Campus de Cappont Sala 1.1


Notícies

NOVENA EDICIÓ DEL PER QUÈ NO PUC FER-HO?

El Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones de la Universitat de Lleida organitza amb el suport de l'Escola Politècnica Superior, la Facultat de Lletres i el Servei d'Informació i Orinetació Universitària, la jornada Per què no puc fer-ho? que tindrà lloc el 16 de novembre de 2018. Es tracta d'una jornada adreçada a l’alumnat de 4t. d’ ESO per presentar els estudis de la UdL sense estereotips de gènere, amb l’objectiu d’esperonar l’alumnat femení i masculí en l’elecció de titulacions en què un dels dos sexes està menys representat. Concretament, es presentaran els graus de la Facultat de Lletres (filologies) als nois i l'Escola Poiltècnica Superior a les noies (enginyeries).

Les eleccions acadèmiques i professionals segueixen, encara avui, marcades pels estereotips assignats a cadascun dels sexes, vinculats a rols socials masculins i femenins que mostren els homes en tasques més actives i amb iniciativa i les dones en rols més passius, amb tasques relacionades amb la cura i amb menor iniciativa.

 En aquest sentit, en l’elecció d’estudis s’observa que les carreres típicament femenines són les orientades a professions de tipus assistencial o l’ensenyament, mentre que les més masculinitzades estan orientades més a aspectes instrumentals. La jornada Per què no puc fer-ho? permet trencar amb la influència dels estereotips de gènere de cara a l’elecció de les carreres universitàries.

En total, s'han inscrit 217 noies i 217 nois de centres de la demarcació de Lleida: l'INS d'Alcarràs, l'INS Guindàvols, el col·legi del Carme, l'INS Almatà de Balaguer, l'INS Torrevincens, el col·legi Maristes i l'INS Canigó d'Almacelles.

Les activitats previstes a la jornada inclouen una presentació dels estudis, a càrrec de Marta Chàfer, arquitecta, i Amat Baró, filòleg, i tallers pràctics, com per exemple els titulats "Ola k ase", "Escriptura de cançons d'èxit", "El giroscopi" o "Construcció sostenible".

Durant la jornada, l’estudiantat assistent tindrà l’oportunitat de conèixer de primera mà dones i homes que ocupen llocs rellevants en el món acadèmic i professional. Un dels objectius és que noies i nois puguin tenir models de referència alternatius als que habitualment es visualitzen i, en última instància, permeti promoure la paritat de sexes en els respectius àmbits professionals. 

GUIES PER A UNA DOCÈNCIA UNIVERSITÀRIA AMB PERSPECTIVA DE GÈNERE

Les Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere són fruit del pla de treball 2016-2018 del Grup de Treball en Igualtat de Gènere de la Xarxa Vives, en el qual la Universitat de Lleida, concretament, el Centre Dolors Piera va tenir la oportunitat de col·laborar-hi.La col·lecció naix en resposta a l’informe La perspectiva de gènere en docència i recerca a les universitats de la Xarxa Vives: Situació actual i reptes de futur (2017), que constatà la necessitat d’afrontar el repte encara pendent que suposa la incorporació efectiva de la perspectiva de gènere en la docència universitària, malgrat l’existència d’un marc normatiu vigent a nivell europeu, estatal i dels territoris de la Xarxa Vives.

Aquestes guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere són una col·lecció d’11 obres de diferents disciplines i àmbits de coneixement.
Les Guies ofereixen pautes per revisar les assignatures des de la perspectiva de gènere, a partir de recomanacions i indicacions en relació a objectius, continguts, exemples, llenguatge utilitzat, i fonts seleccionades, així com a mètodes docents i d’avaluació i gestió de l’entorn d’aprenentatge i els seus resultats.

L’objectiu de la col·lecció és oferir recursos que permeten al professorat universitari prestar atenció a les dinàmiques de gènere que tenen lloc en l’entorn d’aprenentatge i adoptar mesures que asseguren que s’atén a la diversitat d’estudiants. L’alumnat podrà així disposar de noves eines per identificar els estereotips, normes i rols socials de gènere, desenvolupar el seu esperit crític i adquirir competències que li permeten evitar la ceguesa al gènere en la seua pràctica professional futura.

Descarregueu-vos les guies. 

INFORME DE LA DIAGNOSI DE LA XARXA D'ATENCIÓ I RECUPERACIÓ INTEGRAL PER A LES DONES EN SITUACIÓ DE VIOLÈNCIA MASCLISTA

L’informe de la Diagnosi de la xarxa d'atenció i recuperació integral per a les dones en situació de violència masclista és el resultat del diagnòstic de la Xarxa d’Atenció i Recuperació Integral per a les dones en situacions de violència masclista, encàrrec de l’Institut Català de les Dones al Grup de recerca Antígona, de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la col·laboració del Departament d’Interior, del Departament de Justícia i de la Secretaria de Família.

 GUIA PER A L'ELABORACIÓ DE PROTOCOLS DAVANT LES VIOLÈNCIES SEXUALS EN ESPAIS PÚBLICS D'OCI

La Guia per a l'elaboració de protocols davant les violències sexuals en espais públics d'oci neix de la voluntat de proporcionar un material innovador i especialitzat en relació amb les violències sexuals que tenen lloc en contextos d'oci i festius.

La publicació d'aquesta guia té com a objectiu acompanyar els ens locals en l'articulació d'una resposta coordinada a les violències sexuals. En aquest recurs es proporcionen eines teòriques i pràctiques per a la diagnosi i el disseny de protocols des dels eixos de la prevenció, la detecció, l'atenció i la recuperació de les violències masclistes amb contingut sexual que es donen en espais públics d'oci. A més, s'ofereixen orientacions concretes vinculades al procés de formació, implementació, seguiment i avaluació del protocol. Aquest material és un pas més en la voluntat de continuar desplegant instruments i recursos per fer del nostre entorn un espai lliure de violències masclistes.

ACTUALITZACIÓ APARTAT DONES I CIÈNCIA DE LA WEB DE LA SECRETARIA D'UNIVERSITAT I RECERCA (SUR)

Us informem que s’ha actualitzat els apartats “Dones i ciència a la història”, «Documents» i «Enllaços» de l’espai Dones i ciència del web de la Secretaria d’Universitats i Recerca (SUR), així com els principals indicadors sobre dones i ciència que es poden consultar des d’aquest espai.

En concret, s’ha actualitzat l’apartat “Dones de ciència guardonades amb el Nobel” amb la incorporació de Frances Arnold, guanyadora del premi Nobel de química d’enguany, i Donna Strickland, guanyadora del premi Nobel de física. També s’ha completat l’apartat “Científiques reconegudes a Catalunya” amb la relació de dones que han estat reconegudes enguany amb la medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic. A més, s’han afegit quatre informes a l’apartat “Documents” i nous recursos sobre dones i ciència a l’apartat “Enllaços”. També hem actualitzat la presentació que recull els principals indicadors sobre dones i ciència desagregats per sexe, seguint les directrius de la Comissió Dones i Ciència i amb el suport de l’equip Uneix.

S’ha fet difusió de l’actualització del portal mitjançant els perfils de la Direcció General de Recerca a les xarxes socials (una piulada a Twitter i un post a Facebook). Qualsevol suport a la difusió serà molt benvingut!

Finalment, també s’ha publicat un article dedicat a aquesta actualització en el darrer número del butlletí RECERCAT, el butlletí de la recerca a Catalunya elaborat des de la SUR i que coordinem des de la DG Recerca.Com sigui que sovint parlen en el butlletí de qüestions relacionades amb el sostre de vidre o el biaix de gènere en el món acadèmic i de la recerca (com aquest article publicat en el número d’aquest mes), si el butlletí us agrada us conviden a subscriure-us-hi.

Avui reflexionem 

 CAMPANYA "CAMBIÁ EL TRATO"

 

Segueix-nos!

Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera

Campus de Cappont (edifici polivalent)

Carrer de Jaume II, 71 (despatx 0.20)

25001 Lleida
facebook  twitter  youtube  instagram