Per què no puc fer-ho? 2014

perquenopucferhoPer què no puc fer-ho? és una jornada adreçada a presentar a l’alumnat de 4t d’ESO de la demarcació de Lleida els estudis de la Universitat de Lleida sense estereotips de gènere, amb l’objectiu d’esperonar l’alumnat femení i masculí en l’elecció de titulacions en què un dels dos sexes està menys representat. 

Les eleccions acadèmiques i professionals segueixen, encara avui, marcades pels estereotips assignats a cadascun dels sexes, vinculats a rols socials masculins i femenins que mostren els homes en tasques més actives i amb iniciativa i les dones en rols més passius, amb tasques relacionades amb la cura i amb menor iniciativa. 

En aquest sentit, en l'elecció d'estudis s'observa que les carreres típicament femenines són les orientades a professions de tipus assistencial o l'ensenyament, mentre que les més masculinitzades estan orientades més a aspectes instrumentals (estudis d'electrònica, informàtica, educació física...). La jornada Per què no puc fer-ho? permet trencar amb la influència dels estereotips de gènere de cara a l'elecció de les carreres universitàries. 

Enguany, el dia 7 de novembre, es presentaran els estudis de l’ Escola Politècnica Superior (EPS) i el Grau de Ciència i Tecnologia dels Aliments de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària. Les dades des del 2009-2010 fins al 2012-2013 mostren com l'EPS està masculinitzada en els estudis d'Enginyeria Industrial, Mecànica i Informàtica, a diferència del que passa en Enginyeria de l'Edificació; i com els estudis de Ciència i Tecnologia dels aliments compta amb més dones que homes entre el seu alumnat. 

ciencia tecnologia   enginyeries

                   

Les activitats previstes a la jornada inclouen una presentació dels estudis, així com les seves sortides professionals, visites guiades i tallers pràctics. Durant la jornada, l’estudiantat assistent té l’oportunitat de conèixer de primera mà dones i homes que ocupen llocs rellevants en el món acadèmic i professional. Un dels objectius és que noies i nois puguin tenir models de referència alternatius als que habitualment es visualitzen i, en última instància, permeti promoure la paritat de sexes en els respectius àmbits professionals.

La jornada Per què no puc fer-ho? contribueix al paper que la universitat, més enllà de ser transmissora de coneixements, realitza en la promoció de valors com la igualtat d’oportunitats i l’equitat de gènere, tal com es recull en la declaració inicial dels Estatuts de la Universitat de Lleida, aprovats pel Claustre en la sessió de 7 d’abril i 10 de juliol de 2003.

Descarregueu-vos el tríptic informatiu de l'activitat

Consulteu el tríptic informatiu de l'activitat

Consulteu els programes detallats de l'activitat: 

Programa noies grup 1 (EPS)

Programa nois grup 1 (ETSEA)

Programa noies grup 2 (EPS)

Programa nois grup 2 (ETSEA)

ENQUESTA DE VALORACIÓ JORNADA

Enquesta de valoració de l'alumnat

Enquesta de valoració del professorat

Per a consultar

Llibres

ASKEW, Sue (1991). Los chicos no lloran. Barcelona: Paidos Iberica.

CALERO, M.A. (coord.). (2009). Contra el currículum ocult. Materials per a la coeducació, Lleida: Creative Commons. Disponible en línia: www.cdp.udl.cat

CATALA, Aguas vivas (1989). ¿Qué hacer de mayor? O La transición desde la coeducación. Valencia: Generalitat Valenciana.

GABARRÓ, Daniel; (2010). ¿Fracaso escolar? La solución inesperada del género y la coeducación. Lleida: Boira Editorial.

LIENAS, Gemma (2009). El diario violeta de Carlota. Barcelona: Ed. El Aleph.

SUBIRATS, Marina i BRULLET, Cristina (1988). Rosa y azul. La transmisión de los géneros en la escuela mixta. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.

SUBIRATS, Marina i TOMÉ, Amparo (1992). Pautes d'observació per a l'anàlisi del sexisme en l'àmbit educatiu. Barcelona: Quaderns per a la coeducació UAB-ICE.

TOMÉ, Amparo i RAMBLA Xavier (2001). Contra el sexismo. Coeducación y democràcia en la escuela. Barcelona: UAB-ICE i Editorial Síntesis.

logoCEDD  CENTRE D’ESTUDIS I DOCUMENTACIÓ DE LES DONES (CEDD). Biblioteca especialitzada sobre dones, gènere i feminisme.

Edifici de Cultures i Cooperació Transfronterera (Campus de Cappont)

C/ Jaume II, 67 1a planta

973702757, 973703396, 973706623

 Recursos en línia


Centre Dolors Piera: www.cdp.udl.cat
Materials coeducació: www.cdp.udl.cat/coeducacio
Tallers igualtat: www.cdp.udl.cat/tallers/index.php/ca/
Xtec: www.xtec.cat/formacio/coeducacio/index.htm
Daniel Gabarró: www.danielgabarro.cat
Educación en valores: www.educacionenvalores.org
Educando en igualdad: www.educandoenigualdad.com
Premi Treballs de Batxillerat (Estudis de gènere): www.udl.cat/serveis/seu/espai/treballsrecerca.html
Projecte Itinera: www.ice.udl.cat/itinera/

Girl’s Day a...

Alemanya: http://www.girls-day.de/ i http://www.girlsday-mv.de/cms/
Aragó i Astúries: http://www.girls-day.es/
Holanda: http://www.girlsday.nl/
Kosovo. http://www.masht-gov.net/advCms/#id=1227
Luxemburg: http://www.girls-day.lu/
Polònia: http://www.dziewczynynapolitechniki.pl/2012/
Suïssa: http://www.nationalerzukunftstag.ch/de/home/

Jungs Tag a...

Alemanya: http://www.jungstag-mv.de/ i http://www.respekt-jungs.de

Organitza: Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones de la UdL

Amb el suport de

Servei d’Informació i Atenció Universitària

Escola Politècnica Superior

Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària

Amb la col·laboració de:                        

la caixa