La RUIGEU insta les universitats espanyoles a apostar per una conciliació coresponsable per al teletreball en temps de COVID-19

guia teletreball imatgeLa Xarxa d'Unitats d'Igualtat de Gènere per a l'Excel·lència Universitària (RUIGEU) ha publicat la guia de bones pràctiques "Teletreball i conciliació coresponsable en temps de covid-19". El treball ha estat liderat per les unitats d'Igualtat de la Universitat que coordina el subgrup de polítiques de conciliació coresponsable de la CRUE i de la Universitat coordinadora de la Xarxa.

La publicació està adreçada a les universitats i ofereix recomanacions i mesures per prevenir desigualtats i asimetries de gènere, que l'actual pandèmia està agreujant.

 

Una de les qüestions que s'han revelat en aquesta pandèmia és l'estrès addicional que està suposant per a les persones amb responsabilitats familiars, assumides amb més freqüència per les dones. Diversos estudis evidencien que s'han intensificat les cures de dependents: persones grans, amb discapacitat, menors o amb una malaltia greu, tot això en concurrència amb el telestudi de filles i fills a la llar.

En aquest sentit, la RUIGEU, que reuneix les unitats d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes de 52 universitats espanyoles, presenta unes recomanacions perquè el teletreball respongui a una conciliació coresponsable en l'àmbit universitari. La corresponsabilitat de la conciliació implica que les responsabilitats s'han de compartir entre membres en el si de les famílies, però també que són responsables de la conciliació la Universitat i les administracions públiques i que les xarxes de suport extenses poden així mateix contribuir-hi .

La guia posa una especial èmfasi en les responsabilitats institucionals, enteses com a part de la coresponsabilitat, i proposa recomanacions que podrien o s'haurien d'adoptar tant per part de les universitats com per les diferents administracions públiques d'àmbit territorial (estatal, autonòmic i local).

Com a recomanacions generals, aquesta guia posa l'accent en crear un entorn professional basat en la confiança mútua, no en el control; a garantir la desconnexió digital, i en oferir suport psicològic.

La guia preveu la conveniència d'adequar la normativa amb mesures com permisos excepcionals en un context excepcional, determinar franges horàries laborals específiques per als que tinguin familiars a càrrec, i també recomana pautes per organitzar reunions, amb acord previ de l'horari i la possibilitat de participació virtual .

Algunes de les iniciatives dissenyades per al Personal Docent i Investigador fan referència a l'avaluació de la tasca investigadora, en aquest cas establint criteris de ponderació per als que hagin tingut o tinguin responsabilitats de cures.

La guia es fixa igualment en l'estudiantat de la Universitat i fixa l'eventualitat de reconèixer a temps parcial en certes circumstàncies laborals o familiars sobrevingudes en l'actual context excepcional de covid-19. Ajornar el pagament de les taxes, flexibilitzar terminis en lliuraments de treballs de fi d'estudis i facilitar el préstec de dispositius electrònics són altres iniciatives destacades.

També conté recomanacions perquè les universitats fomentin en les empreses que els presten serveis la necessitat de tenir cura del seu personal amb major exposició a risc i majors exigències d'acompliment per raons d'higiene i seguretat.

Finalment, la guia sol·licita la implicació corresponsable de les administracions estatal, autonòmica i local, amb mesures de conciliació com l'establiment de criteris de ponderació que neutralitzin els efectes negatius que suposa en la carrera acadèmica assumir responsabilitats de cures o ampliar les beques per a estudis universitaris , i evitar així l'abandonament dels que s'han vist empobrits per aquesta nova crisi.

Més informació: 

Enllaç al web de bones pràctiques a les universitats

Debat virtual "Teletrabajar, ¿es conciliar? el dia 22 de juny de 18 a 19.30 horas. Participen les professores Isabel Pla, Inmaculada Navarro, Marcela Jabbaz y Núria Oliver.