Formació i acció social amb perspectiva de gènere

Dànae QuirozEl Centre Dolors Piera (CDP) participa en una iniciativa d’aprenentatge-servei a 1r del Grau d’Educació Social de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social. L’activitat, impulsada per la professora Anna Soldevila, ha constat de tres sessions en les quals l’alumnat ha rebut formació en gènere per tal de poder oferir un servei al CDP l’any vinent. L'aprenentatge servei es tracta d’una proposta educativa que combina els processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat, per tant, es tracta d’un projecte educatiu amb utilitat social.

 

Durant la primera sessió, la gestora en gènere del CDP, Cristina Rodríguez, va introduir alguns conceptes bàsics, posant el focus en la construcció del gènere durant la infància. A partir de resultats obtinguts en els buscadors i de materials audiovisuals va mostrar com els infants estan envoltats d’idees i valors que determinen la construcció de la seva feminitat o masculinitat en funció de si són nenes o nens.
En aquest sentit, Unicef sosté que “ mitjançant la socialització dels gèneres en la primera infància s’assenten les bases dels estereotips de gènere”. L’organització explica que aquesta socialització comença inclús abans del naixement dels infants i està relacionada amb les expectatives de la societat i els pares i mares, la selecció de joguines i jocs, i l’assignació de tasques. També destaca que aquest procés acompanyarà a les persones durant tota la vida.

Dànae Quiroz

En la segona sessió l’alumnat va conèixer de quina manera podien incorporar la perspectiva de gènere en entorns socials. En l’última sessió teòrica s’han posat les dades segregades per sexes damunt la taula per tal de fer una lectura de problemàtiques socials des d’una perspectiva de gènere. Algunes de les dades recollides per l’Institut Nacional d’Estadística mostren com hi ha una diferencia evident entre la població reclusa masculina i la femenina, o els accidents automobilístics.

El darrer tema tractat ha estat la violència de gènere lligada als paranys de l’amor romàntic i a les relacions desiguals. En aquest tipus de relacions la gelosia, el control, la submissió i l’entrega completa són acceptades i defensades. Aquestes conductes no entenen de fronteres, races o condicions socials. L’estudi realitzat pel CDP Percepción de la violencia de género en el entorno universitario. El caso del alumnado de la Universitat de Lleida, l’any 2013, mostra com una part de l’estudiantat universitari permetria conductes de control i agressió.

Les temàtiques abordades durant les tres sessions ofereixen una radiografia dels elements que es tenen en compte des dels estudis de gènere. La formació en gènere dirigida a l’estudiantat està vinculada al principi d’excel·lència acadèmica universitària, la qual preveu una igualtat real entre homes i dones i la inclusió de la perspectiva de gènere en el campus universitari. En aquest sentit el Centre Dolors Piera compta amb una oferta formativa variada dirigida a l’estundiantat i a altres col·lectius.