Febrer número 147

Sarah Frances Whiting (1847 - 1927). EEUU

Va néixer el 23 d'agost de 1847 a Wyoming, Nova York, filla d'Elizabeth Comstock i Joel Whiting. El seu pare, professor de física, qui li va ensenyar els racons de la física i les matemàtiques mentre ella li ajudava preparar les seves classes.

Després d'anys d'estudi al costat del seu pare, Sarah Frances Whiting es graduava a la Universitat Ingham de Le Roy, Nova York, el 1865. Va començar a treballar com a professora en el Seminari Femení Brooklyn Heights com a professora de física. Una tasca que va compaginar amb diferents treballs en laboratoris.

Deu anys després, el fundador del Wellesley College, Henry Fowle Durant, li va proposar de treballar en la seva institució com a professora de física. es va traslladar a Boston on a més va començar a col·laborar amb el laboratori de l'Institut de Tecnologia de Massachusetts. El 1878 creava el seu propi laboratori en el Wellesley College, on anys després faria les primeres fotografies amb rajos X.

El seu laboratori i les seves classes a Wellesley van ser un complement perfecte. Mentre investigava amb un telescopi i espectroscopi, ensenyava als seus alumnes els seus treballs. Una de les seves alumnes va ser Annie Jump Cannon, que amb el temps es convertiria també en una prestigiosa científica. A més d'ensenyar i investigar, Sarah va publicar diversos articles científics i un llibre pedagògic per als seus alumnes.

Sarah Frances Whiting va passar la seva vida dedicada a l'astronomia i a la docència pels que van ser molts els reconeixements públics. Va ser la primera dona en ingressar en la Soc

ietat Meteorològica de New England, va ser nomenada membre de la Societat Americana de Física i una de les primeres cinc científiques en formar part de l'Associació Americana per al Desenvolupament de la Ciència. El 1905 rebia un grau honorífic del Tufts College en reconeixement a la seva àmplia tasca docent en l'àmbit de la ciència.

Font: Mujeres en la historia.

 

 

Activitats del Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones

DIVERSITAT SEXUAL I DE GÈNERE (1 ECTS de Matèria Transversal ONLINE)

El present curs treballarà la construcció social del gènere i la identitat sexual, els estereotips, prejudicis i discriminacions i la realitat de les persones LGBTI; essent els objectius la sensibilització en matèria d'igualtat i no discriminació a l'alumnat de la UdL i la revisió dels prejudicis i falses creences sobre la diversitat sexual i de gènere.

L'avaluació es durà a terme mitjançant la lectura i el visionat del material audiovisual facilitats. El curs es durà a terme, a través del Campus Virtual,  entre el 6 i el 26 de febrer.

La inscripció del curs ja ha finalitzat. 

COMMEMORACIÓ DEL DIA INTERNACIONAL DE LA DONA I LA NOIA EN LA CIÈNCIA

En motiu del que el pròxim 11 de febrer és el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, el nostre centre farà la commemoració d'aquest dia de forma online. 

La relació de les dones amb la ciència i la innovació no ha estat fàcil, com tampoc no ho ha estat el camí emprès per tantes dones que s'han endinsat en entorns masculinitzats. Volem visibilitzar i reconèixer aportacions de científiques a les diferents branques del coneixement.

Per aquest motiu, farà arribar a la comunitat universitaria, durant la setmana de la commemoració, un breu recull de científiques pioneres per les seves aportacions i contribucions tant del passat com del present.

 Activitats a Lleida

JORNADA "VULNERACIÓ DELS DRETS DELS INFANTS EN LES RUPTURES CONFLICTIVES DE PARELLA"

Sessió formativa per a professionals

L'ADVOCADA RESPON "L'IMPAGAMENT DE LES PENSIONS D'ALIMENTS"

Xerrada informativa dels drets de les dones i com defensar-nos, essent dedicada aquesta xerrada a els impagaments de les pensions d'aliments. 

TALLER "COS ACTIU"

LA CIUTAT AMB LA MIRADA DE LES DONES "GRANADOS, DE PARÍS A GOYA"

Visita guiada a l'exposició "Gradanos, de París a Goya" en la sala d'exposicions temporals del Museu de Lleida

SEMINARI "PERIODISME I GÈNERE"

Xè Premi Mila de Periodisme per a la Igualtat de Gènere a Lleida

Consulteu el programa.

Jornades, congressos, cursos i seminaris

CURS HISTORIA DE LA TEORIA FEMINISTA: HERRAMIENTAS PARA INCORPORAR LOS PRINCIPIOS DE IGUALDAD EN LOS DISTINTOS ITINERARIOS FORMATIVOS

Està obert el termini d'inscripció del curs Historia de la Teoria Feminista que l'Institut d’Investigacions Feministes de la Universitat Complutense de Madrid organitza. 

Consulteu el programa del curs.

JORNADA "KIT BÀSIC DE LA CARRERA CIENTÍFICA"

La jornada debat  pretén donar a conèixer i discutir el sistema actual de la  carrera investigadora, les polítiques científiques, els indicadors d’excel·lència i els seus efectes en la societat en general i en les dones en particular. L’acte, per tant, va dirigit a tota persona, dones i homes, interessada en la carrera científica, així com en polítiques d’equitat.

JORNADA "CRUÏLLES: RECURSOS PER A L'ACCIÓ I LA REFLEXIÓ SOBRE LA INTERSECCIONALITAT ENTRE DIVERSITAT SEXUAL I RELIGIOSA"

La jornada reunirà persones amb experiència en els camps de la recerca i la intervenció, per tal de reflexionar sobre l'abordatge de la diversitat sexual en contextos amb diversitat religiosa i cultural. Es comptarà amb Andrew Yip (University of Nottingham) que impartirà la conferència titulada "Quan la religió es troba la sexualitat: dues històries d'intersecció". A continuació hi haurà dues taules rodones, una centrada en com enfocar el creuament entre diversitat sexual i religiosa, i una altra que reflexionarà entorn a experiències pràctiques i estratègies d'intervenció.

Consulteu el programa de la jornada.

CURS SOBRE EINES PER INCORPORAR LA IGUALTAT DE GÈNERE EN EL DISSENY DE LES POLÍTIQUES LOCALS (ONLINE)

En aquest curs es proporcionen eines per saber incorporar la igualtat de gènere en les polítiques públiques, sigui de l’àmbit que sigui. Començarem analitzant les diferències i desigualtats de gènere presents en el nostre territori. Després veurem quins instruments existeixen per assegurar-nos que una política o servei té en compte les diferències de gènere al mateix temps que actua per reduir les desigualtats de gènere. Acabarem compartint diferents exemples i bones pràctiques.

Per a més informació sobre el programa i l'inscripció al curs consulteu el seu web.

JORNADA "TOLERÀNCIA ZERO AMB LA MUTILACIÓ GENITAL FEMENINA (MGF): MÉS DE 15 ANYS DE TREBALL EN XARXA"

La mutilació genital femenina (MGF) és una violació dels drets humans de les dones i nenes, i una manifestació de violència masclista. La MGF comprèn tots els procediments que, de forma intencional i per motius no mèdics, alteren o lesionen els òrgans genitals femenins. Més de 130 milions de nenes i dones a tot el món han patit aquesta pràctica.

Es convova aquesta Jornada en el marc de la celebració el 6 de febrer de 2017 del Dia Internacional de Tolerància Zero a la Mutilació Genital Femenina, posant èmfasi en el treball en xarxa per part de tots els agents implicats amb l’objectiu d’eradicar la MGF i de fer-ne un abordatge integral.

Consulteu el programa de la jornada.

CURS PER APLICAR LA PERSPECTIVA DE GÈNERE EN LES POLÍTIQUES D’ESPORT (15 HORES)

Aquest curs s’adreça a persones especialistes de l’àmbit d’esport que dissenyen polítiques, programacions i infrastructures i que no tenen formació en polítiques d’igualtat de gènere. En aquest curs donarem eines per entendre què són les diferències i desigualtats de gènere i com afecten a la pràctica esportiva de les nostres ciutats. Al mateix temps que aprendrem, mitjançant exemples i bones pràctiques, a dissenyar polítiques, programaciones i serveis esportius amb perspectiva de gènere.

Per a més informació sobre el programa i l'inscripció al curs consulteu el seu web.

CONGRES INTERNACIONAL DONA I DISCAPACITAT. CREUEM FRONTERES

Aquest  Congrés  és  una  aposta  més  per  promoure  la  inclusió  i integració de les persones amb discapacitat en tots els àmbits de la vida.

L'objectiu d'aquest Congrés és analitzar la situa ció de les dones amb discapacitat identificant necessitats, oportunitats i suports per a aconseguir la seua igualtat i integració. Pretenem també visibilizar els assoliments aconseguits per determinades dones amb discapacitat en diferents sectors perquè servisquen com a exemple en la nostra societat.

Per a més informació sobre el programa de la jornada consulteu el seu web.

Premis, beques i ajuts

XXXI EDICIÓ PREMI 8 DE MARÇ. MARIA AURÈLIA CAMPANY 2017. DONES CREADORES

Sota el lema Dones Creadores, el premi està destinat a promoure iniciatives que contribueixin a donar suport als projectes de dones creadores en tots els àmbits de la cultura.

Es poden presentar a la convocatòria els projectes de persones, grups, associacions o entitats sense ànim de lucre, que estiguin domiciliades o tinguin seu a la ciutat de Barcelona.

Consulteu les seves bases i més informació al web del premi.

CONCURS LITERATI 17è PREMI DE RELATS CURTS "RELATS EN FEMENÍ"

Podran participar en aquest premi literari les dones de més de 16 anys que ho desitgin. Els treballs que optin al premi hauran de ser originals inèdits, de creació pròpia i que no hagin estat premiats anteriorment. Poden estar escrits en qualsevol de les dues llengües oficials: català o castellà.

Els premis es faran efectius a través de transferència bancària. Els relats premiats es penjaran als webs de l'entitat organitzadora. L'acte de lliurament dels premis serà el proper 9 de març de 2017 a les 19.00 h a la sala d'actes del Centre Cívic.

Consulteu les bases i forma de lliurament de treballs. 

CONVOCATÒRIA "PREMI IGUALTAT 2017" DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT

Té com a objectiu reconèixer les persones, col·lectius, entitats o institucions que han destacat per les seues actuacions en defensa de la igualtat entre dones i homes. El premi també podrà reconèixer les trajectòries professionals que exemplifiquen l'excel·lència de les acadèmiques per a visibilitzar l'aportació de les dones a l'avanç científic i al progrés social, i trencar així la visió androcèntrica que prevaleix sobre la ciència, la investigació i l'acadèmia.

Podran optar-hi les persones, col·lectius, entitats o institucions, tant públiques com privades, pertanyents o no a la UA, que per la seua trajectòria o treball hagen contribuït a promoure la igualtat de gènere en qualsevol d'aquests àmbits

Per a més informació sobre la convocatoria consulteu la web i les seves bases.

36è CERTAMENT LITERARI "PREMI DE RELATS CURS NO SEXISTES: UNA MIRADA DE GÈNERE"

Certamen literari en llengua catalana que en aquesta nova edició es proposa com a objectiu conscienciar la ciutadania en la importància de la igualtat de gènere i fer-la reflexionar sobre accions encaminades a la igualtat d'oportunitats. Podran participar-hi totes les persones a partir de 16 anys que ho desitgin. Cada autora o autor participant pot presentar únicament un treball. 

Consulteu les bases al web

CALL FOR PAPERS "HOGAR Y LA CALLE. REPRESENTACIONES Y ROLES DE GÉNERO EN EL MUNDO ANTIGUO"

L'Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere “Purificacion Escribano” de la Universitat Jaume I de Castelló organitza el seu XXI Congrés Internacional que té com a objecte principal reflexionar entorn de les activitats i experiències viscudes pels i les protagonistes de la vida al món antic, observant especialment les que incumbeixen a les dones.

Les línies del congrés s'estableixen entorn de les manifestacions del món antic, des de les seves primeres manifestacions culturals, socials i polítiques fins al món clàssic, sempre des de la perspectiva de gènere.

Les propostes per a participar en el congrés podran realitzar-se en tres modalitats:

- Comunicacions. S'exposaran presencialment els dies del congrés. Durada: 15 minuts màxim.

- Comunicacions virtuals. S'exposaran virtualment els dies del congrés. Durada: 12 minuts màxim.

- Posters

Consulteu les bases de la convocatoria

Altres activitats

EXPOSICIÓ "EN MOVIMENT[S]. DONES DE BARCELONA. 40 ANYS I MÉS...1976-2016"

Dins del cicle "En moviment [s]", projecte que es proposa obrir a l'espai públic un procés de reflexió col·lectiva que permeti recuperar, honorar i transmetre la memòria de les mobilitzacions de les dones per millorar la vida als barris de la ciutat i per construir relacions socials més democràtiques i equitatives. Les reivindicacions i accions als barris, la resistència antifranquista i el moviment feminista han compartit més interessos, experiències i valors ètics del que podria semblar.

EXPOSICIÓ "DONA I NENA A LA CIÈNCIA. INVESTIGADORES EN LA LLUM I LES TECNOLOGIES DE LA LLUM"

En el context del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència es podrà gaudir de l'exposició "Investigadores en la Llum i les Tecnologies de la llum", en la qual es fa un recorregut molt visual i divulgatiu a través d'una selecció de dotze científiques. Les  seves aportacions han estat transcendents en aquest camp, per visibilitzar i posar en valor les contribucions que les dones han realitzat a la ciència al llarg de la història.

TALLER "AUTODEFENSA PER A DONES"

Es treballaran tècniques i estratègies individuals i col·lectives de manera empoderadora per fer front a les agressions masclistes. Tallerista Carme Duran.

Consulteu pàgina web per a més informació

PRESENTACIÓ DEL LLIBRE "APOCALIPSIS QUEER. ELEMENTOS DE TEORÍA ANTISOCIAL"

Divendres, 10 de febrer a les 19:30 h
De Lorenzo Bernini, investigador i professor de filosofia política a la Universitat de Verona. El text analitza, des d'un punt de vista crític, l'evolució i la vessant més antisocial de les teories queer, especialment aquelles desenvolupades per pensadors gais, en el context de la filosofía clàssica de la modernitat. Hi intervindran, a més, María Teresa Vera Rojas (ADHUC UdL), Francesco Ardolino (UB) i Albert Tola (autor).

Consulteu més informació sobre l'event al web

TALLER "SÒL PELVIÀ: AQUEST GRAN DESCONEGUT. ÉS NORMAL "PIXAR-SE DE RIURE?"

El sòl pelvià és el conjunt de músculs que tanquen el sòl de la pelvis. Popularment parlant, són els músculs que tenim entre les cames. El sòl pelvià és el responsable no solament de la contenció urinària, sinó del bon funcionament de la bufeta, la vagina, la matriu i el recte. Es parlarà dels perquès del perineu: per què té problemes? Com el podem ajudar? Quines són les situacions de risc? Quins són els símptomes d'alerta?... La prevenció és la millor solució. El coneixement és el primer pas. Cal inscripció prèvia.

Consulteu programa per a més informació

GENEALOGIES FEMENINES PERVERSES

Col·loqui sobre el paper que tenen les dones en la novel·la criminal, i més concretament, en les obres Las niñas perdidas, de Cristina Fallarás; Legado en los huesos, de Dolores Redondo; Els fils de l'aranya i L'amant xinès, de Margarida Aritzeta. A partir dels personatges d'aquestes novel·les es reflexionarà sobre el tema de la maternitat i el fet de ser dona. 

També es comptarà amb la presencia de Graciela Traba, que presentarà la ponència Què amaga el desig de ser mare?; Alba Orteu presentarà Per ser dona he de ser mare? Qüestions de la maternitat actualment; i Elena Losada presentarà Genealogies perverses en la novel·la criminal.

Consulteu programa per a més informació. 

DEBATREBALL "BRETXA SALARIAL DE GÈNERE. INICIATIVES PER AVANÇAR CAP A LA IGUALTAT SALARIAL EFECTIVA"

Espai de debat i d’actualització que propicia una interacció oberta a la pluralitat dels diversos actors, públics i privats, que intervenen en l’àmbit laboral per tractar temes relacionats amb el mercat de treball. Compta amb la col·laboració de la Sra. Vázquez-Álvarez, investigadora de l’Organització Internacional del Treball (OIT) a Ginebra sobre iniciatives i mesures que ens permetin garantir la igualtat d’oportunitats i l’exercici ple del drets laborals de la meitat de la població de Catalunya.

Els llibres del Centre d'Estudis i Documentació de les Dones

Teniu disponible al CEDD, en format paper, el llibre:

 

"La diferencia sexual en el análisis de los videojuegos” (2004). Director de la investigación, Enrique Javier Díez Gutiérrez. CIDE: Instituto de la Mujer.

L'objectiu d'aquesta investigació és analitzar l'ús dels videojocs, la seva conveniència, les pautes conductuals que transmeten i els efectes entre la població juvenil tant femenina com masculina.

Pràcticament tots els videojocs analitzats reprodueixen estereotips sexistes, en una mesura o una altra. Estan fets per homes i per als homes, reforçant el comportament i paper masculí i fins i tot, en ocasions, amb clares mostres d'incitació al sexisme.

Això té un alt impacte sobre la imatge que les nenes i adolescents es construeixen d'elles mateixes i que contribueix especialment que els nens i joves assumeixin pautes de comportament respecte a la dona elaborades a partir d'una visió estereotipada i limitada del femení. Amb aquest tipus de videojocs les noies aprenen la dependència i els nois la dominació.

logoCEDD sied_interdisciplinari

Carrer Jaume II, 69
Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera
Biblioteca de la Universitat de Lleida-Campus de Cappont Sala 1.1

Notícies

6 DE FEBRER. DIA INTERNACIONAL DE TOLERÀNCIA ZERO A LA MUTILACIÓ GENTIAL FEMENINA 

«Els Objectius de Desenvolupament Sostenible contenen una meta específica que insta a posar fi a la mutilació genital femenina. El ple abandonament d'aquesta pràctica tindrà repercussions positives que ressonaran en totes les societats a mesura que les nenes i les dones recuperin la seva salut, drets humans i enorme potencial.» Secretari General de les Nacions Unides

La mutilació genital femenina (MGF) comprèn tots els procediments consistents a alterar o fer malbé els òrgans genitals femenins per raons que res han de veure amb decisions mèdiques, i és reconeguda internacionalment com una violació dels drets humans de les dones i nenes. Reflecteix una desigualtat entre els sexes molt arrelada, i constitueix una forma extrema de discriminació contra dones i nenes. La pràctica viola els seus drets a la salut, la seguretat i la integritat física, el dret a no ser sotmeses a tortures i tractes cruels, inhumans o degradants, i el dret a la vida en els casos en què el procediment acaba produint la mort.
Per abandonar la pràctica de la mutilació genital femenina, és necessari realitzar esforços sistemàtics i coordinats que involucrin les comunitats senceres, que s'enfoquin en els drets humans i en la igualtat de gènere. Aquests esforços han de posar èmfasi en el diàleg social i en l'apoderament de les comunitats per actuar col·lectivament i posar fi a la pràctica. També s'han d'atendre les necessitats de salut sexual i reproductiva de les dones i nenes que pateixen les seves conseqüències.

L'UNFPA i el Fons de les Nacions Unides per a la Infantesa (UNICEF), han liderat conjuntament el programa més gran a escala mundial per accelerar l'eliminació de la mutilació genital femenina. El programa se centra actualment en 17 països de l'Àfrica i també és compatible amb les iniciatives regionals i globals. El tema de 2016 és «realitzant els nous objectius mundials a través de l'eliminació de la mutilació genital femenina el 2030». Els 17 objectius (coneguts com els Objectius de Desenvolupament Sostenible, o simplement els Objectius Mundials) tenen com a meta transformar el món en els propers 15 anys. Es basen en l'èxit de les metes dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni adoptats l'any 2000 que han ajudat a millorar les vides de milions de persones a tot el món.

Fets i xifres

- A nivell mundial, es calcula que hi ha almenys 200 milions de nenes i dones mutilades.
- 44 milions de nenes menors de 14 anys han patit l'ablació, principalment a Gàmbia (un 56%), Mauritània (54%) i Indonèsia, on al voltant de la meitat de les nenes d'11 anys han patit aquesta pràctica.
- Els països amb la prevalença més alta entre dones i nenes entre 15 i 49 anys són Somàlia (58%), Guinea (97%) i Djibouti (93%).
- Si la tendència actual continua, per a 2030 aproximadament 86 milions de nenes a tot el món patiran algun tipus de mutilació genital.
- La mutilació genital femenina es practica en nenes en algun moment de les seves vides entre la infantesa i l'adolescència.
- La mutilació genital femenina és causa d'hemorràgies greus i altres problemes de salut tals com quistos, infeccions i infertilitat, així com complicacions en el part i un risc més important de mort de nounats.
- La mutilació genital femenina és una violació dels drets humans de les nenes i les dones.

Font: Nacions Unides

11 DE FEBRER. DIA INTERNACIONAL DE LA DONA I LA NOIA EN LA CIÈNCIA

La igualtat de gènere ha estat sempre un tema central de les Nacions Unides. La igualtat entre els gèneres i l'apoderament de les dones i les nenes contribuiran decisivament no només al desenvolupament econòmic del món, però al progrés respecte de tots els objectius i metes de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible també. Aquest dia internacional a moltes us pot vindre de nou, al ser de recent creació. Aprofitant l'avinentessa us volem explicar la història de la seva creació.

El 14 de març de 2011, la Comissió de la Condició Jurídica i Social de la Dona va aprovar l'informe en el seu 55è període de sessions, amb les conclusions convingudes sobre l'accés i la participació de la dona i la nena en l'educació, la capacitació i la ciència i la tecnologia, inclosa la promoció de la igualtat d'accés de la dona a la plena ocupació i a un treball decent. El 20 de desembre de 2013, l'Assemblea General va aprovar la resolució relativa a la ciència, la tecnologia i la innovació per al desenvolupament, en què va reconèixer, que l'accés i la participació plens i en condicions d'igualtat en la ciència, la tecnologia i la innovació per a les dones i les nenes de totes les edats eren imprescindibles per aconseguir la igualtat entre els gèneres i l'apoderament de la dona i la nena.

El 15 de desembre de 2015, l'Assemblea General va aprovar la resolució, amb la decisió de proclamar l'11 de febrer de cada any el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència. Les Nacions Unides convida a tots els Estats Membres, totes les organitzacions i els òrgans del sistema de les Nacions Unides i altres organitzacions internacionals i regionals, el sector privat i el món acadèmic, així com a la societat civil, incloses les organitzacions no governamentals i els particulars, que celebrin el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència de manera apropiada, en particular a través d'activitats d'educació i sensibilització pública a fi de promoure la participació plena.

La ciència i la igualtat de gènere són vitals per realitzar els Objectius de Desenvolupament Sostenible, inclosos a l'Agenda 2030. En els últims 15 anys, la comunitat internacional ha fet un gran esforç inspirant i promovent la participació de les dones i les nenes en la ciència. Desafortunadament, elles continuen enfrontant-se a barreres que els impedeixen participar plenament en aquesta disciplina.

D'acord amb un estudi realitzat a 14 països, la probabilitat que les estudiants acabin una llicenciatura, una mestria i un doctorat en alguna matèria relacionada amb la ciència és del 18%, 8% i 2%, respectivament, mentre que la probabilitat per als estudiants masculins és del 37%, 18% i 6%

A fi d'aconseguir l'accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a les dones i les nenes, i a més per aconseguir la igualtat de gènere i l'apoderament de les dones i les nenes, l'Assemblea General de les Nacions Unides decideix proclamar l'11 de febrer com el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència.

Font: Nacions Unides

AMPLIACIÓ DEL PERMÍS DE PARTERNITAT A CATALUNYA

El Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya informa que, des del gener s'amplia fins a 4 setmanes ininterrompudes de descans, i s'hi sumen 2 dies a partir del segon fill.

Els pares i mares tenen dret a un període de descans amb motiu del naixement dels seus fills i filles. Aquest període de descans es pot ampliar en casos de part, adopció o acolliment múltiple, discapacitat o hospitalització del nadó. El salari és del 100% i l'assumeix per complet l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o l'Institut Social de la Marina (ISM), en el cas dels treballadors del mar.

Consulteu més informació sobre l'ampliació del permís

Font: La Independent

EIGE DÓNA UNA MIRADA EN PROFUNDITAT A LA IGUALTAT DE GÈNERE EN LES AULES

Aquest any, el EIGE (European Institute of Gender Equality) està posant el focus en la igualtat de gènere en l'educació. Amb tres nous estudis ja en marxa, EIGE està aprofundint en les aules per desenterrar alguns dels desafiaments relacionats amb el gènere en l'educació. 

"L'educació i la igualtat de gènere estan molt estretament relacionats, amb la classe que proporciona un lloc ideal per trencar amb els estereotips de gènere des dels seus inicis. No obstant això, els entorns educatius també poden reforçar-les. Per exemple, a través dels llibres de text que mostren les dones que treballen en els rols tradicionals, com les infermeres i els mestres i homes que treballen com a enginyers i científics ", va dir Jolanta Reingarde, investigador sènior de l’ EIGE.
Cal una millor comprensió d'aquests desafiaments, incloent les taxes d'abandonament més altes per als infants i la segregació de gènere en els camps d'estudi per a promoure la igualtat de gènere en les societats europees — mitjançant els propis sistemes educatius —.
Els estereotips de gènere poden limitar el desenvolupament dels talents naturals de nenes i nens, dones i homes, així com les seves experiències educatives i professionals.

Els rols comencen a formar-se en l'escola

La desigualtat de gènere en l'educació és un dels tres principals reptes per a la igualtat de gènere a la UE (juntament amb els desequilibris en els llocs de presa de decisions i la distribució desigual de temps, per exemple, les hores dedicades a les tasques domèstiques), d'acord amb el índex d'igualtat de gènere del EIGE. De mitjana a la UE, hi ha el doble de dones que d'homes que estudien sobre educació, salut i benestar, humanitats i les arts.

Com a resultat de les diferents opcions educatives escollides entre nenes i nens, també hi ha una divisió en el tipus de treball que trien. Aquestes opcions d'ocupació també afectarà a les seves perspectives de futur, on moltes dones es veuren perjudicades econòmicament per les condicions dels tipus de feina que ocupen.
L'estudi de EIGE en els desafiaments relacionats amb gènere en l'educació serà un mapa de la situació en cada Estat membre de la UE. Es donarà una visió completa de tots els desafiaments que enfronten els sistemes educatius de la UE i proporcionar recomanacions sobre les millors formes d'abordar-les.

A partir de l'estudi de la vida laboral

Aquest nou estudi examinarà les tendències i les raons de les dones i l'elecció d'assignatures dels homes en l'educació i la formació superior. A continuació, mirar les vies en llocs de treball per a les dones i els homes que estudien en camps que no són comuns per al seu gènere, per exemple, els homes que estudien infermeria. L'estudi també analitzarà la diferència salarial entre ocupacions caracteritzades com "masculí" i els que paguen més, com l'enginyeria, en comparació amb els llocs de treball "femenines" que paguen menys, per exemple l'ensenyament.

L'educació com una forma de millorar la vida

S'estudiarà com millorar les habilitats de les dones i els homes podria ajudar a la seva situació en el mercat de treball. Es prestarà especial atenció a les persones que treballen menys de 10 hores a la setmana, guanyar un salari baix o tenir un contracte de menys d'un any —treballs precaris—. L'estudi també tindrà en compte els diferents reptes que enfronten les dones i els homes i les oportunitats que han d'adaptar les seves habilitats.

Font: European Institute of Gender Equality

Nosaltres les Dones

MERCEDES RUIZ GARIJO (1975). Madrid

Profesora Titular de Dret Financer i Tributari. Universidad de Rey Juan Carlos.

És llicenciada en Dret per la Universitat d'Alcalá de Henares el 1998, i es va doctorar el 2001 per la Universitat Complutense amb Premi Extraordinari de doctorat en Dret amb la tesi doctoral titulada "El principi de reserva de llei en les taxes", on va estudiar la figura de la taxa i la seva importància com a eina per finançar els serveis públics i l'ús del domini públic, com una alternativa als impostos. A l'any 2013 va ampliar el seus estudis amb el Màster Oficial d'Estudis de Dones, Gènere i Ciutadania, de la Universitat de Barcelona.

Al llarg de la seva carrera el seu treball s'emmarca en diferents línies d'investigació: Fiscalitat de la I+D+i, Incentius fiscals a la responsabilitat social empresarial, Impostos mediambientals i Fiscalitat de les entitats d'economia social i solidària, especialment de les entitats sense finalitats lucratives. La línia comuna d'aquestes línies d'investigació és la introducció de la perspectiva social i solidària en el Dret Financer i Tributari. 

És la responsable del grup d'investigació Observatori de Polítiques Públiques i Dones Emprenedores, també forma parteix del Grup d'Investigació Dret i Empresa reconegut per la Universitat d'Alcalá de Madrid, i del Grup Interdisciplinari d'Estudis sobre Responsabilitat Social Empresarial (GIERSE), reconegut per la Universitat Autònoma de Barcelona.

Fruit d'aquesta dedicació també manté diversos llaços amb altres Universitats i xarxes internacionals. Així, des de 2009 manté una col·laboració intensa amb un grup de professores de la Universitat de Bergamo (Itàlia) on l'any passat va ser convidada com Visiting Professor per impartir diverses conferències en el marc del curs sobre Pari opportunità i analisi vaig donar generi dirigit per les Professores Barbara Pezzini i Anna Lorenzetti. Igualment, participa en el grup Red internacional FemTax International, de la Universitat de Queen (Canadà), sense oblidar tampoc la necessitat de portar el feminisme i la vindicació de la igualtat de gènere al terreny de l'activisme, especialment en un context com l'actual, caracteritzat per una absència de compromís per part de l'Estat, motiu pel qual també pertany al Fòrum de Política Feminista.

Va ser una de les promotores del manifest: "Davant de la reforma fiscal que prepara el govern: crida urgent", publicada en ATTAC-Espanya el 15 de maig de 2014.

Font: Asociación de Mujeres Investigadoras & Tecnólogas