Violència de gènere com a matèria d’estudi

Dànae QuirozEl Centre Dolors Piera ha impartit una classe relacionada amb el coneixement i la prevenció de la violència de gènere a la Facultat de Dret i Economia de la UdL, en el marc de l’assignatura de Dret Civil impartida per les professores Dora Padial i Dolors Toldrà.

La sessió, dins de l’horari lectiu, ha comptat amb una vuitantena d’alumnes. La classe, de dues hores de durada, ha estat dividida en dues parts. La primera part ha estat impartida per la gestora en gènere del CDP Cristina Rodríguez, que ha traslladat alguns dels principals conceptes sobre el gènere i la violència de gènere en l’àmbit general i en especial en la joventut. La segona part ha anat a càrrec de l’advocada Anna Nadal, que ha abordat la violència de gènere des del camp legal i jurídic.

Les explicacions teòriques s’han complementat amb exemples reals de casos i sentències actuals.

La idea de fer aquesta classe dirigida a l’alumnat de la UdL va sorgir arrel dels resultats de la investigació “Sondeig a l’alumnat de la UdL sobre la percepció de la violència de gènere en l’entorn universitari”, duta a terme pel Centre Dolors Piera, que va posar de manifest que no s’identifiquen comportaments violents.

La investigació es va realitzar durant el curs 2011-2012 a l’estudiantat de grau de 1r i de 3r. Les conclusions de l’ estudi apuntaven que tot i que hi havia coneixement sobre la violència de gènere no es relacionava amb algunes senyals o comportaments com la gelosia o l’agressió si hi havia promeses de canvi. Per tant, les relacions sentimentals segueixen tenint característiques de dependència i acceptació de l’abús en confondre’l amb l’amor o amb ideals tradicionals romàntics. D’altra banda, més del 45% de l’alumnat no percebia la UdL com un espai sexista però quasi un 50% afirmava que sí que hi havia actituds o comportaments sexistes en algunes ocasions.

A partir dels resultats de la investigació, el Centre Dolors Piera ha pensat com abordar la violència de gènere en les diferents facultats adaptant els continguts als graus i matèries impartides. L’objectiu principal és que l’alumnat pugui identificar i saber com actuar enfront aquest tipus de situacions i entengui la importància de rebre informació i formació en l’àmbit del gènere.

Dànae Quiroz

Segons les dades del 2014 de l’Institut Català de les Dones, més del 14% de dones en situació de violència de gènere tenen entre 18 i 31 anys. Més del 96% de les formes de violència recau en la violència psicològica enfront al 36% de violència física. Dues dades que també trenquen amb les creences més establertes són que el 54% de les dones en aquesta situació tenen ingressos i que la majoria, tant agressors com víctimes, són d’origen nacional.

Des de la UdL s’ha considerat important treballar en la prevenció d’acord amb els resultats de l’estudi, i promoure el reglament d’actuació en cas de violència de gènere. El II Pla d’Igualtat d’Oportunitats entre homes i dones de la Universitat de Lleida ha previst una línia dedicada a la sensibilització sobre la violència de gènere que inclou les possibles mesures de prevenció i atenció a la UdL que va valorar l’alumnat en l’estudi citat, com el fet de comptar amb una unitat d’atenció en cas de violència de gènere. El Centre Dolors Piera assumeix aquesta funció d’unitat de referència dins l’àmbit universitari i gestiona les denúncies en situacions de violència de gènere, que es poden fer a través del formulari de denúncia en línia i de forma anònima.