"Doncs jo no sóc mare dels fills de ningú, i en canvi, són algú."

Alice Walker
1982. El Color Púrpura.

NOVETATS BIBLIOGRÀFIQUES REBUDES A CEED.

1.Nosotras Biocientificas Españolas.
L'Oreal for Women in Science pour les Femmes et la Science.
Programa L'Oreal-Unesco "La mujer en la Ciencia".

2. Amor, Sexo y aventura en las mujeres del Quijote.
Lidia Falcón.
Publicaciones Vindicación Feminista.

3. Mujeres de un solo mundo: Globalización y Multiculturalismo.
Carmen Gregorio Gil, Belén Agrela Romero (eds.)
Coleción Feminae.
Universidad de Granada.

4. La Razón Feminista.
Lidia Falcón.
Publicaciones Vindicación Feminista.

5. El derecho a la maternidad de la mujer trabajadora.
José Fernando Lousada.
Coleción estudios Nº 76.
Instituto de la Mujer.

6. Mujeres inmigrantes y formación: perpectivas europeas.
Maria Luisa Seitén, Arantza López Marugán.
Colección:Temas de Trabajo Social
Universidad de deusto.

ALTRES NOVETATS REBUDES.

1. Asparkía. Investigació Feminista.
Número 6,7,8
Publicacions Universitat Jaume I

2.Las presencias de la inmigración femenina.
Natalia Ribas.
Colección Antrazyt
Ed.Icaria

3. Maltratadas. El infierno de la violencia sobre las mujeres.
Xavier Caño.
Temas de Hoy.
Colección España Hoy

4. I Congreso Nacional sobre mujer y Cultura.
Murcia 5,6 i 7 març del 2002.
Auditorio Y Centro de Congresos Región de Murcia.
CD Rom.

5. La etinología de la violencia y el maltrato doméstico contra las mujeres.
Ajuntamiento de Pamplona. Concejalia de la Mujer.

ACTIVITATS SIED:

Des de el SIED volem recordar als/les alumnes que van participar en el curs Les Dones i les Seves Llibertats que ja poden passar a recollir els seu certificat pel Seminari.
Despatx 1.28 Edifici del Rectorat.
Tel contacte: 973 70 21 82

ACTIVITATS D'ALTRES CENTRES:

* Congrés Estatal sobre Violència Domèstica.
Claus per a la seva interpretació, prevenció i tractament en la societat.
Dies: 29 i 30 d'abril.
Lloc: Casa del Mar, c/ Albareda, 1-13 Barcelona
Informació: Escoles Universitàries de Treball Social i Educació Social de la Universitat Ramon Llull.
Servei d'Informació i Orientació. c/ Santló, 37 Barcelona
Tel: 902 410 000
www.peretarres.org/congres

* II Jornades de Gènere i Educació.
Dies: 2 i 3 de maig
Lloc: Institut de Ciències de l'Educació. Universitat de Saragossa.
Informació: Seminari Interdisciplinar d'Estudia de la Dona. Universitat de Saragossa.
Tel: 976 76 17 08
www.wzar.unizar.es/siem

* Congrés Maternitat i Paternitat. Reflexions des de el feminisme.
Dies: 8 i 9 de maig
Lloc: Biblioteca del Campus de Milà, Universitat d'Oviedo.
Informació: Institut Asturià de la Dona, Avda. de Galícia 12, 1º, Oviedo. Asturies-
Tel: 985 962 010

* Fòrum Mujer e Igualdad de Oportunidades.
Institut Superior d'Estudis Europeus i Drets Humans.
Dies: 16 de maig
Lloc: Aula de Grados. Universitat Pontificia de Salamanca.
C/ Compañia, 5
Informació: Tel: 923 277 142

* II Congrés Internacional de Part i Naixement a casa.
Dies: 17, 18 i 19 d'octubre.
Lloc: Museu de la Tècnica de Manresa. Barcelona
Informació: Asociación Nacer en Casa.
www.nacerencasa.org

* XIV Premis d'Investigació Victoria Kent
Presentar les obres abans del dia 31 de maig
Lloc: Seminari d'Estudis Interdisciplinaris de la Dona de la Universitat de Màlaga.
Facultat de Filosofia i Lletres, Campus Universitari de Teatinos, 29071 Màlaga.

* Master Online en Estudis de la Diferència Sexual.
Dies: Programa 2003/05
Lloc: Universitat de Barcelona. Centre de Recerca de Dones (DUODA)
Informació: Centre de Recerca de Dones DUODA
C/ Baldiri Reixac, 13 Barcelona.
Tel: 934 48 13 99

NOSALTRES LES DONES:

Marie de Gournay (París, 1565- 1645)

Marie le Jars de Gournay fou filòsofa humanista, filla d'un tresorers reial i la més gran de cinc germans. Des de jové tingué gran interès per l'estudi, sent autodidacta. La seva relació amb la cort la duren que Maria de Medicis i Ana d'Àustria foren les seves protectores cosa que li permeté dedicar-se a la escriptura.
Marie de Gournay visqué el temps de l'Humanisme i la Revolució Científica, que no es qüestionaren els prejudicis tradicionals respecte a les dones. Crítica als homes de ciències per que deia que veien a les dones com si fossin una espècie diferent, menys humana o bé, un error de la natura, adequades només a "fer gràcia i servir els barons". Marie de Gournay sostenia que havien de desterrar-se les idees tradicionals de la inferioritat de la dona i demanava per al seu sexe una educació millor i un tracte més afable en el matrimoni.
A partir de 1588 col·laborà estretament amb Montaigne. Marie s'ocupà de la preparació de les onze edicions pòstumes dels Essais (1595). Però també té una important obra pròpia, d'interès filosòfic, els assaigs morals reunits en la col·lecció L'Ombra de la Senyoreta de Gournay.
En el seu tractat La igualtat d'homes i dones (1622) afirmava la igualtat de les dones vers els homes però els prejudicis de la societat s'anteposava. Participà en la Querelle des femmes que començà Cristine de Pizan dos-cents anys abans. Basava els seus arguments sobre la igualtat entre els dos sexes tant als ulls de Déu com dels homes posant exemples sobre pensadors clàssics, de l'Església i també dones que foren rellevant en la seu temps. Demanà l'accés de les dones en l'educació, criticà la llei sàl·lica, reivindicà el sacerdoci femení i tractà el tema de la igualtat en el matrimoni. Dedicà el llibre a la reina per tal que servis d'exemple als arguments entorn de la igualtat dels sexes.
A l'opuscle Greuge de dames (1626) defensà les capacitats de les dones reivindicant-ne el reconeixement de l'autoritat cultural i la igualtat de disposicions per mantenir amb els homes qualsevol debat filosòfic. Per a Marie, el proteccionisme i la galanteria eren convencions tradicionals que protegien i elevaven encara més el poder masculí, a la vegada que impedien el desenvolupament de les dones i la igualtat entre tots dos sexes.