Página principal de la UdL

Commemoració del Dia Internacional de l'Acció per la Salut de les Dones

El 27 de maig a les 18.00h a l'Aula Magna del Campus de Ciències de la Salut, l'escriptora de Lleida, Glòria Martín, presentarà la seva novel·la Nos recibirá la tierra. L'acte, organitzat per la Facultat de Medicina, la Facultat d'Infermeria, l'Hospital Santa Maria (Gestió de Serveis Sanitaris) i el Centre Dolors Piera, pretén commemorar el Dia Internacional de l'Acció per la Salut de les Dones. Vegeu la invitació.

Hi participaran el Dr. Joan Viñas Salas, rector de la Universitat de Lleida (maig 2003- maig 2011), Dra. M. Luisa Guitard, degana de la Facultat d’Infermeria, Dr. Francesc Abella, coordinador de l’àrea de cultura de la Facultat de Medicina de la UdL, Sra. Cristina Rodríguez, gestora en gènere del Centre Dolors Piera, Sr. Javier León, editor-representant de l’Editorial Séneca, Sra. Gloria Martín, escriptora i autora de la novel·la. Es farà un monòleg adaptat d’un fragment de la novel·la a càrrec de l’actor Alejandro Olmo.

NOS RECIBIRÁ LA TIERRA

La vida de la gent gran a "La Residència" està regida per unes normes que aquests consideren absurdes. Un grup molt peculiar, liderat per un vell catedràtic de literatura, que va entrar en el centre de forma misteriosa, decideix dur a terme un desenraonat motí contra les monges. La revolta traurà passions a la superfície que els vells i les velles tenien oblidades i els despertarà l'esperit del Carpe Diem. Però la mort d'una de les ancianes farà que l'aventura desemboqui en un amarg final, que enfrontarà tothom, monges i residents, amb el seu passat.

L'autora, GLORIA MARTÍN (Manresa, 1950)

Resideix des de fa molts anys en Lleida, la que considera la seva ciutat. És mestra, professora de piano i llicenciada en Filologia Hispànica, i sempre ha repartit la seva activitat professional entre les seves tres grans passions: la docència, la música i la literatura. Actualment imparteix tallers de creació literària, patrocinats per l'Ajuntament de Lleida, i col·labora amb els seus textos i poemes en diferents espectacles, alhora que continua oferint recitals com a cantautora. Amb la seva primera novel·la, aquesta polifacètica dona ens convida a una reflexió sobre la memòria a través un melodrama assossegat, malenconiós i amb certa dosi d'ironia. Nos recibirá la tierra és una mirada tendra i lliure de prejudicis a la vellesa, que ens emocionarà de la primera a l'última pàgina.

28 de maig Dia Internacional de l'Acció per la Salut de les Dones

Aquesta commemoració es va instituir en 1988 amb motiu d’una reunió, a la ciutat de Costa Rica, de la Xarxa Mundial de Dones pels Drets Reproductius (RMMDR). La preocupació sobre la salut de les dones i, especialment, per la seva capacitat per a decidir sobre la seva maternitat és més recent que la lluita per les condicions laborals i pel dret al sufragi.
La Convenció sobre l’Eliminació de totes les Formes de Discriminació contra la Dona , CEDAW, va ser aprovada per l’Assemblea General de Nacions Unides en 1979, tot constituint-se des de llavors en el tractat més ampli i integral de drets humans de les dones, que reconeix el dret a la salut com un dret humà i també el dret de les dones a decidir lliurement el nombre de fills o filles que volen tenir, quan tenir-los o no ternirlos, i a disposar de la informació i dels mitjans per a poder exercir aquests drets.
No obstant, quinze anys després, el 1994, a la III Conferència sobre Població i Desenvolupament de Nacions Unides, que va tenir lloc a El Caire (Egipte), el moviment internacional de salut de les dones va haver de tornar a exigir que es reconeguessin els drets reproductius com a drets humans. El Programa d’Acció , anomenat també Consens de El Caire , que va ser aprovat per 179 països, va incloure el compromís d’adoptar polítiques pel seu compliment en els estats signants.
La celebració del 28 de maig pretén mobilitzar la població femenina, les i els joves i qualsevol altre moviment social preocupat pel deteriorament de la situació de la salut de les dones arreu i per la vetlla del compliment dels compromisos polítics internacionals en relació als drets reproductius.

Antecedents

Data emblemàtica, indubtablement, perquè va ser el 28 de maig de 1984 quan 70 activistes d’Amèrica Llatina i el Carib es van reunir a Tenza (Colòmbia) per a participar en la I Reunió Regional Dona i Salut on, a més, van acordar crear la Xarxa de Salut de les Dones d’Amèrica Llatina i el Carib . Al finalitzar la V Trobada d’aquesta xarxa llatinoamericana, la Xarxa Mundial de Dones pels Drets Reproductius va convocar una jornada de treball on un nombrós grup d’activistes d’Amèrica Llatina, Àsia, Àfrica, Europa i Estats Units va reprendre una idea de la Xarxa de Salut i va acordar crear el Dia d’Acció Internacional per la Salut de la Dona, i vertebrar la seva agenda política en la defensa de la salut de les dones com a part dels drets humans –especialment, els seus drets sexuals i reproductius–, així com en la promoció de l’exercici ciutadà en salut, entès com la capacitat de les persones –en aquest cas, les dones– d’apropiar-se dels drets que les assisteixen en aquest àmbit, de reclamar-los i d’exigir-los.

Extret Del Passat al futur de les Dones, col·lecció Genuïnes del Centre Dolors Piera.

Si no cambia la configuración de su navegador, usted acepta su uso.