Página principal de la UdL

Comunicar i informar amb perspectiva

Fotograma extret del documental Desenfocament de gènereEl Centre Dolors Piera (CDP) ha impartit una sessió adreçada a l’alumnat de segon del Grau de Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la UdL sobre la inclusió de la perspectiva de gènere als mitjans de comunicació. La xerrada, de dos hores de durada, s’ha inclòs en l’assignatura obligatòria Fonaments i anàlisi de la informació periodística i dels discursos audiovisuals, impartida per la professora Mariona Visa.

La gestora en gènere del centre CDP, Cristina Rodríguez, ha abordat la sessió en tres blocs. En el primer, ha explicat alguns conceptes clau sobre el gènere a partir d’una reflexió inicial. Seguidament, ha exposat la necessitat d’usar un llenguatge inclusiu per tal d’incloure i visibilitzar a les dones en el discurs periodístic.

Això ha donat pas al llenguatge visual a partir de l’ús de les imatges en els mitjans de comunicació, que configuren i promouen uns estereotips determinats. Finalment, s’ha abordat el tractament de la violència de gènere als mitjans de comunicació a partir de la identificació de males pràctiques en contraposició de les recomanacions recollides en el document El tractament de la violència masclista als mitjans de comunicació, publicades conjuntament l’any 2004 per la Regidoria de les Dones de l’Ajuntament de Barcelona, el Col·legi de Periodistes de Catalunya, l’Institut Català de les Dones, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya, el Consell de la Informació de Catalunya i l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya.

Aquesta sessió formativa forma part de l’oferta d’informació i docència que ofereix el CDP per tal de treballar conjuntament amb la Universitat de Lleida en la promoció de l’excel·lència acadèmica a partir de la inclusió del gènere. El centre CDP considera que el camp de la comunicació i el periodisme és un àmbit clau en la socialització i configuració de la societat, per la qual cosa és necessari que els i les futures professionals tinguin en compte les qüestions de gènere i la promoció de la igualtat entre dones i homes.

Segons els resultats publicats l’any 2010 pel Proyecto de Monitoreo Global de Medios (GMMP), en els mitjans de comunicació espanyols els homes tenen més protagonisme que les dones, un 73% enfront a un 27%. En el cas de les fonts consultades la diferència s’amplia a un 91% d’experts enfront un 9% d’expertes, i un 82% de portaveus masculins enfront un 18% de portaveus femenines. En relació a la temàtica, les dones s’associen més a les notícies sobre infància, joventut, violència sexual, religió, pràctiques culturals, educació, bellesa i moda. Els homes, en canvi, esdevenen el gruix de les notícies sobre política, economia, celebritats, ciència i tecnologia. En aquesta línia, l’ONG Ajuda en acció i la fundació Quepo van realitzar l’any 2011 el documental Desenfocament de gènere, que mostra la relació del tractament de les dones en els mitjans de comunicació.

En relació a la violència de gènere, la Delegació del Govern per la Violència de Gènere va promoure, a través de la Subdirecció General de Prevenció i Gestió del Coneixement sobre la Violència de Gènere, la realització d'una enquesta dirigida a la població i al col·lectiu de professionals per conèixer l'estat d'opinió sobre el tractament de la violència de gènere en els mitjans de comunicació. Els resultats van constatar que els mitjans de comunicació són la principal, i quasi única font d'informació sobre aquesta xacra.

El document El tractament de la violència masclista als mitjans de comunicació, publicat l’any 2004 i readaptat al 2009, recull les recomanacions sobre el tractament de la violència de gènere als mitjans de comunicació. Algunes d’aquestes són relacionar-ho amb la vulneració dels drets humans, diversificar les fonts, respectar el dret a la intimitat, evitar el sensacionalisme i el dramatisme, contextualitzar la informació, i fomentar la formació dels i de les professionals de la comunicació.

Si no cambia la configuración de su navegador, usted acepta su uso.