Gran assistència a les jornades rurals: Emprenedoria de les dones en el medi rural.

foto ruralLes jornades rurals: Emprenedoria de les dones en el medi rural, coorganitzades pel Centre Dolors Piera i pel Departament de Tecnologia d'Aliments de la UdL, s’han dut a terme a l’ Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària i han tingut una gran afluència de participants.

La inauguració de la jornada ha anat a càrrec de la directora del Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones de la UdL, Ana Mª Romero i la professora de l’ETSEA Olga Martín Belloso, que han destacat la necessitat i rellevància de visibilitzar l'emprenedoria femenina en l'àmbit rural, fent èmfasis en la protagonitzada per dones joves que amb un alt nivell de formació han creat empreses innovadores en l'àmbit rural.

La jornada es va iniciar amb una conferència marc a càrrec de la Teresa Vallès, directora de “El Pastoret de la Segarra”, que va explicar com va sorgir l’idea de crear l’empresa a partir de rendibilitzar la recepta de mató que realitzava la seva sogra.

Els productes de “El Pastoret” s’elaboren amb matèries de primera qualitat i amb mètodes artesanals. S’han convertit en una gran empresa amb una forta expansió internacional a Europa fins i tot tenen una botiga a la Xina i estan estudiant la seva expansió als Estats Units.

L’acte s’ha tancat amb la taula rodona en què han participat:

Marta Borràs, cofundadora de dPagès. Empresa especialitzada en la producció porcina ecològica, crien els porcs sota les condicions més naturals possibles, en un entorn immillorable, allunyats totalment del concepte de producció intensiva. El seu objectiu és treballar pel benestar animal i oferir un producte de qualitat.

Laia Espasa, de “Toleràncies, menjant amb il·lusió”, és una iniciativa emprenedora per sensibilitzar a la població rural i aportar solucions sobre les al·lèrgies i intoleràncies alimentàries. L’ aportació més innovadora de la seva empresa es Food Truck Toleràncies Venta ambulant( Solsonès, Berguedà, Pallars Sobirà i Jussà i Alt Urgell) de productes lliures d'al·lèrgens (sense gluten, lactosa, ou, fruits secs,...).

Griselda Martínez, sòcia fundadora de “Carícies d’Oli, S.C.P.”, cosmètics naturals a base d’oli. És una microempresa que es dedica a l’elaboració de cosmètica ecològica, de forma artesana, amb matèries primeres d’alta qualitat. Carícies d'oli és sinònim de respecte per la mare Terra. Els seus productes no estan testats en animals encara que, per la seva composició, 100% natural, mai no serien perjudicials per a cap ésser viu ni per a l'entorn. La filosofia de la empresa es “no et posis al cos quelcom que no et menjaries”.

Quiònia Pujol, cofundadora de Cervesa “Lo Vilot”. Cervesa artesanal amb certificació ecològica. Quan va començar a elaborar la seva pròpia cervesa havia d’importar la matèria primera i la seva idea era fer un producte de proximitat (Km 0) i ecològic, això la va portar a prendre la decisió de conrear tots els ingredients necessaris a les seves terres.

Durant aquesta jornada s'ha pogut constatar que en l'àmbit rural les dones emprenedores creen empreses innovadores relacionades amb els productes de proximitat, de caràcter ecològic i respectuoses amb el medi ambient. Totes van destacar les dificultats que van trobar a l'inici de la seva trajectòria com a empresàries però van coincidir a afirmar que ho tornarien fer.