Pàgina principal de la UdL

Homes universitaris, contra les violències masclistes

homesUns 200 universitaris s'han concentrat avui al campus de Cappont de la Universitat de Lleida (UdL) contra les violències masclistes en un acte impulsat pel Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera i l'Escola Politècnica Superior (EPS), el centre més masculinitzat de la UdL, amb només un 21,4% d'alumnes dones aquest curs, segons dades provisionals de matrícula.

Es tracta de la 'Roda d'homes contra les violències masclistes' que sota el lema Volem cuidar la vida vol posar de manifest el compromís de la UdL en l'erradicació de la violència de gènere en l'àmbit universitari i commemorar el 21 d'octubre, una data inclosa en l'Agenda d’homes per la igualtat. La UdL recupera de nou aquesta acció després que al 2015 es realitzés per primera vegada, aquell cop organitzada per les entitats Lika i Homes Igualitaris-Lleida amb el suport del Centre Dolors Piera. La UdL va ser la primera universitat catalana en afegir-se a aquesta iniciativa que pretén visibilitzar la necessitat que els homes s'impliquin en aquesta lluita.

L'acte ha consistit en la lectura del manifest 'Volem cuidar la vida', a càrrec d'un alumne i un professor de l'EPS, Joan Marc Pereira Losada i José Luis Lérida Monso, respectivament. El text ha recordat que des de l'inici de 2023 han estat assassinades més de 50 dones, superant els feminicidis que hi va haver l'any passat, i que els homes que callen o aplaudeixen violències masclistes, com en el cas Rubiales, són còmplices d'aquesta violència. "Hem de rebutjar-la de manera clara assumir valors diferents que construeixin una alternativa a aquests models masclistes, que passi per l’empatia, les cures, les relacions horitzontals, la comunicació no violenta, el diàleg, la confiança i el respecte. Per això hem de trencar el silenci davant les violències masclistes i, alhora, ens hem de comprometre amb la cura de la vida". La lectura del manifest ha anat seguida d'un minut de silenci en record de totes les víctimes.

Les accions contra les violències masclistes s'han completat avui amb l'inici, a l'Auditori del campus, del segon cicle 'Artivisme', adreçat sobretot a l'estudiantat de la UdL, tot i que obert també a la ciutadania. Enguany tornen a ser tres sessions que, des de diverses disciplines artístiques, com ara el teatre, el cinema o la literatura, volen sensibilitzar i prevenir aquestes violències. Miguel González Lázaro i Patricia Hernández del Rosal, membres de Masculinidades Beta, han estat les persones encarregades de dinamitzar el cinefòrum que obria el cicle, el documental Clonar a un hombre (Iván Roiz, 2020).

A la segona sessió, el 24 d'octubre, el teatre serà el protagonista. La companyia La Melancòmica, dirigida per la lleidatana Mireia Casado, representarà Elles#cosasdechicas. Es tracta d'una comèdia feminista on es fa un repàs als clixés de gènere, sense pels a la llengua però amb l'humor com a fil conductor. El II Cicle 'Artivisme': Art per a la prevenció de les violències masclistes, finalitza el proper 26 d'octubre amb l'artista multidisciplinar, Mara Jiménez. Autora dels llibres com ara Acepta y vuela i Más yo que nunca, Jiménez és creadora de continguts a les xarxes socials (@croquetamente a Instagram) sobre 'gordofòbia', trastorns de la conducta alimentària, autoestima o salut mental, entre d'altres. L'any 2021 va ser escollida per la revista Forbes com una de les 100 millors 'influencers' de l'Estat. Està formada en teatre musical i integració social.

'Artivisme' està organitzat pel Centre Dolors Piera de la UdL, amb el suport i finançament de la Secretaria d’Estat d’Igualtat i contra la Violència de Gènere i l'Institut Català de les Dones

Si no canvia la configuració del seu navegador, vosté accepta el seu ús.

Accepto