Vés al contingut

Pàgina principal de la UdL

Les causes ocultes del fracàs escolar a la Universitat d'Estiu de la UdL

Daniel Gabarró i Teresa Quintillà a la UdL d'Estiu l'any 2012 Quina és la manera més eficient per superar el fracàs escolar actual o, dit d’una altra manera, com podem incrementar l’èxit escolar? Per què la coeducació (i no només l’educació mixta) és imprescindible per reduir el fracàs escolar? Per donar resposta a aquestes i altres qüestions, el Centre Dolors Piera us convida a participar al curs titulat Causes ocultes del fracàs escolar i formes de superar-lo des de la coeducació que impartiran la UdL Teresa Quintillà (professora de secundària experta en coeducació) i Daniel Gabarró (docent i investigador i membre de l'Associació Homes Igualitaris-AHIGE Catalunya) des del 30 de juny al 4 de juliol a Lleida. Descarregueu-vos el programa del curs des d'aquest enllaç. 

 La coeducació com a forma específica d'incidir en la identitat de gènere, no és una qüestió merament tangencial i fruit d’una necessitat de correcció política, sinó la solució per impulsar una millora real de l'èxit acadèmic. Gabarró explica que tot i que les causes del fracàs escolar són múltiples, el gènere hi té un pes del 20'% i és on més hi pot incidir el professorat. "Tot docent sap que el fracàs escolar és més masculí que femení; les nenes, les noies acostumen a treure millors notes i tenir un millor comportament a les aules". Això es deu en bona part al fet que valors com ara l'estudi, la cultura, la responsabilitat, la solidaritat, l'ajuda, es consideren "femenins". "Més d'un 20% d'adolescents pensen que són incompatibles per assolir la seua identitat masculina", afirma.

És important, tal com assenyala Gabarró a l'estudi Fracàs escolar? La solució inesperada del gènere i la coeducació que es deixi de reduir el significat del terme coeducaciò a educació mixta i que les accions que actualment es dirigeixen únicament al gènere femení incloguin no només aquest, sinó accions específiques per transformar els estereotips masculins. Ell aposta per educar amb un llenguatge que visibilitzi el gènere femení, assignatures sense estereotips de gènere, currículums que abandonin el punt de vista androcèntric, valoritzar els sabers tradicionalment femenins, i al mateix temps ajudar els nostres nois a reconciliar-se amb una masculinitat positiva que els ajudi a construir la seua identitat sense menystenir el món educatiu, cultural o emocional. "Perquè les noies constitueixien un grup social que demostra que incrementar l'èxit acadèmic al nostre país és possible", conclou.

El curs, adreçat especialment a professionals de les comunitats educatives: professorat, equips directius, personal d’administració i serveis, mares i pares, reflexionarà sobre la necessitat d’identificar tots els elements que influeixen en el rendiment acadèmic de l’alumnat dels centres escolars i constatar com, des d’una perspectiva de gènere i amb la coeducació, es pot incrementar l’èxit escolar de forma molt notòria. 

Més informació: Pàgina de la Universitat d'Estiu de la Universitat de Lleida

Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars.

Si no canvia la configuració del seu navegador, vosté accepta el seu ús.

Accepto