Premi Zoe Rosinach Pedrol a la millor tesi doctoral

El I Premi Zoe Rosinach Pedrol a la millor tesi doctoral en Estudis de les Dones, Feministes i de Gènere o amb perspectiva de gènere a la Universitat de Lleida (UdL) el convoca la UdL, a través de l’Escola de Doctorat i del Centre d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera i finança l’Institut Català de les Dones.

Té per objectiu reconèixer la recerca en estudis de les dones, feministes i de gènere per a tesis doctorals que se centrin en temàtiques d’igualtat de gènere o que introdueixin la perspectiva de gènere d’una manera transversal.

Aquesta primera convocatòria, dotada amb 2.000 euros, té un caràcter excepcional.

S’estableix un període ampli perquè les tesis defensades en els10 anys anteriors al moment de la convocatòria es puguin presentar. Així mateix, en aquesta primera edició no s’estableix cap màxim en el nombre de tesis que poden concórrer.

Hi poden optar les persones que hagin defensat una tesi en qualsevol dels programes de doctorat de la Universitat de Lleida en els 10 anys anteriors a la present convocatòria, amb una qualificació d’Excel·lent Cum laude que s’emmarqui dins dels Estudis de les Dones, Feministes i de Gènere o bé incorporar la perspectiva de gènere de manera transversal.

La sol· licitud s’ha de formalitzar a través del model tipificat que es trobarà a la pàgina web del Centre Dolors Piera fins al 8 d’octubre de 2023, inclòs.

Convocatòria

Bases de la convocatòria del I Premi Zoe Rosinach Pedrol a la millor tesi doctoralI Premi Zoe Rosinach Pedrol a la millor tesi doctoral (2023. TANCADA

Formulari de sol·licitud

Treballs premiats

Com a màxim, el 10 de desembre de 2023 es publicara la tesi o les tesis guanyadores del I Premi Zoe Rosinach Pedrol.

Qui era Zoe Rosinach Pedrol?

Zoe Rosinach Pedrol va ser la primera doctora en Farmàcia de l’Estat espanyol. Va néixer a Lleida l’any 1894, i va desenvolupar la seva tasca investigadora a l’Institut Nacional de Higiene Alfonso XIII. L’any 1920 va llegir i aprovar amb excel·lent per unanimitat la seva tesi doctoral de la secció d’epidemiologia de l’esmentat Institut que va merèixer l’elogi de la comunitat farmacèutica nacional, fins al punt que l’Institut li va oferir la possibilitat de seguir investigant en el centre.

Juntament amb la seva germana Pau, odontòloga, va ser una de les primeres dirigents feministes espanyoles, ja que el 1920 vaser nomenada secretària de la Joventut Universitària Feminista de Madrid, presidida per Clara Campoamor i fundada sota l'empara de l'Associació Nacional de Dones Espanyoles, la primera organització espanyola creada el 1918 en defensa dels drets de les dones.

Font: Diccionari Biogràfic Electrònic (DB-e) de la Reial Acadèmia de la Història