Vés al contingut

Pàgina principal de la UdL

Notícies

Iniciatives i recursos d'altres universitats

En aquest apartat trobareu altres iniciatives amb la finalitat d'introduir la perspectiva de gènere en la docència i la recerca universitàries, tant d'altres universitats catalanes, així com de la resta de l'Estat espanyol i organismes internacionals que treballen en aquest àmbit:

Universitats catalanes i de l'Estat: 

Universitats internacionals:

Altres entitats i organismes:

Autodiagnosi de la pràctica docent

Per a l’abordatge de la metodologia i l’avaluació docent des d’una perspectiva de gènere, es recomana consultar Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària, les Guies per a la introducció de la perspectiva de gènere a la docència de la Xarxa Vives, així com altra bibliografia que en elles s’hi recomana, juntament dels recursos recollits al web del Centre Dolors Piera.

Així mateix, es valora oportú i necessari realitzar una autoreflexió sobre la pràctica docent que serveixi de punt de partida per al disseny i la impartició de la docència des d’aquesta perspectiva. A continuació, es recullen alguns indicadors per a realitzar una autoavaluació de la pròpia pràctica docent en les diferents assignatures dels graus i màsters:

  1. S'inclouen competències en gènere?
  2. S’incorporen objectius vinculats amb el principi d’igualtat de gènere i no discriminació d’acord amb la competència transversal de gènere que es reflecteixin en el grau/màster?
  3. S’incorporen objectius específics vinculats amb el principi d’igualtat de gènere adaptats a l’assignatura?
  4. S’introdueix la variable sexe/gènere com a categoria d’anàlisi?
  5.  S’introdueixen en els continguts i temes les aportacions que les científiques i les acadèmiques han realitzat a la matèria o a la disciplina?
  6. Quant a la bibliografia:
    a. Hi ha paritat a la bibliografia?
    b. Es visibilitzen els noms de les autores en les referències bibliogràfiques?
    c. S’inclouen referències bibliogràfiques especialitzades en perspectiva de gènere?
  7. S’inclouen diferents instruments i criteris en l’avaluació adreçats a la consecució de la igualtat de gènere?
  8. La metodologia considera la perspectiva de gènere?
  9. S’usa el llenguatge inclusiu i no androcèntric?
  10. El professorat que imparteix l’assignatura té formació o experiència en matèria de gènere?

Així mateix, per a ampliar aquesta breu autodiagnosi inicial, es recomana consultar l'article de Garrigós i Llobregat, que presenta una eina d’autoreflexió que van dissenyar sobre l’activitat docent i el model d’ensenyament pel que fa al currículum formal i ocult: GARRIGÓS, Herminia Provencio; LLOBREGAT, José Luis Arráez. Implementación de la perspectiva de género en la docencia de la Facultad de Filosofía y Letras (Filologías). In: Investigación e Innovación Educativa en Docencia Universitaria: retos, propuestas y acciones. Instituto de Ciencias de la Educación, 2016. p. 2635-2649. Disponible en línia: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5787065 [Consulta: 3 de maig de 2021]

La trobareu resumida amb l'enquesta en aquest document resum

Metodologies d'investigació feministes

Les metodologies d'investigació feminista conviden a repensar les formes com es produeix el coneixement posant en qüestió els mètodes amb què es construeix. Són metodologies que qüestionen la neutralitat i el caràcter objectiu dels sabers hegemònics. Suposen, segons Capitolina Díaz (2013):

1. Plantejar-se un estudi crític del propi context;
2. Qüestionar el mètode de producció científic i
3. Fer visibles les dones i les relacions de gènere (incloure les dones a la recerca, les seves experiències i la seva situació; considerar el paper del gènere en la situació analitzada; considerar el gènere de la persona que investiga). 

Podeu consultar el document Metodologies feministes. Una aproximació teòrica elaborada a partir dels materials de les professores Marta Luxán Serrano i Jokin Azpiazu Carballo de la Universitat del País Basc del Mòdul III: Metodologia per a la implementació de la igualtat; Tema 4: Metodologías de Investigación Feminista Metodologías de Investigación Feminista del Màster en Igualtat de Dones i Homes de la Universitat del País Basc.

Així mateix, podeu descarregar-vos el pòster sobre metodologia feminista elaborat en forma de guia

Recursos per a treballs de recerca amb perspectiva de gènere

Un TFG amb perspectiva feminista i de gènere ha de contribuir al coneixement sobre la situació de les dones, a la igualtat d'oportunitats i de tracte i als drets relatius a la igualtat de gènere des de qualsevol àmbit de coneixement. Suposa un plantejamentcrític del propi context, qüestionar el mètode de producció científica, fer visibles les dones i les relacions de gènere.

Implica incoporar aquesta mirada en totes les fases de desenvolupament del TFG: disseny dela idea, la formulació dels objectius i de les hipòtesis, la metodologia, els instruments de recollida de dades, l'anàlisi de la situació de partida, proposta d'actuacions, si escau, l'impacte delsresultats de la recerca, etc.

Consulta la Guia pràctica per a la realització d'un TFG amb perspectiva de gènere

Descarrega't el pòster de la guia pràctica

També pot resultar-te útil el check-list per a la introducció de la perspectiva de gènere a la recerca i els materials sobre metodologies d'investigació feminista.

Mòduls formatius e-learning en diferents aspectes d'igualtat de gènere a la I+D+I

Orientacions per introduir la perspectiva de gènere en les titulacions de la UdL

Una docència amb perspectiva de gènere té en compte tant les característiques biològiques de les persones (el sexe) com les característiques socials i culturals de les dones i dels homes (el gènere). És a dir, el gènere és una categoria social i un element constitutiu de les relacions i de les estructures socials que s’assenta en jerarquies imposades per discursos i ideologies que defineixen normes socials, estereotips i rols associats a la feminitat i a la masculinitat i que produeixen diferents formes estructurals de desigualtat i d’injustícia, ja sigui en el reconeixement i l’estatus o en l’accés als recursos socioeconòmics. 

El gènere s’experimenta conjuntament amb altres marques d’identitat també socialment construïdes (com la classe social, l’etnicitat, la raça, la sexualitat o la diversitat funcional, entre d’altres). Per aquesta raó, una docència sensible al gènere ha de partir d’una mirada interseccional que implica tenir en compte com la combinació de diferents eixos de desigualtat produeix formes específiques de discriminació.

Llegeix més:Orientacions per introduir la perspectiva de...

Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere (Xarxa Vives d'Universitats)

La Xarxa Vives publica periòdicament la col·lecció Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere, una iniciativa pionera a Europa fruit del pla de treball del Grup de Treball en Igualtat Gènere de la Xarxa Vives.

La col·lecció ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta per a incorporar la perspectiva de gènere a les diferents titulacions.

A, més, compta amb una guia transversal dedicada a la docència en línia en un moment de profundes transformacions en els models de docència.

La iniciativa respon al compromís de les universitats de promoure polítiques integrals que afavorisquen la igualtat de gènere, el principi d’igualtat d’oportunitats i la diversitat en la docència i recerca universitàries.

Llegeix més:Guies per a una docència universitària amb...

Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars.

Si no canvia la configuració del seu navegador, vosté accepta el seu ús.

Accepto