Vés al contingut

Pàgina principal de la UdL

Butlletí novembre, número 201

FRASES BUTLLETI 2022 2023

 

1 2 3
4 5 6

Activitats del Centre Dolors Piera

AULES FEMINISTES. PREVENCIÓ I ACTUACIONS VERS DE LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE. QUÈ DIUEN LES EVIDÈNCIES CIENTÍFIQUES?

22 de novembre a les 19.00 hores a la sala de videoconferències del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera. 

Conferència a càrrec de Mar Joanpere Foraster, doctora en sociologia per la Universitat de Barcelona. La seva línia de recerca principal s'ha centrat en l'anàlisi i la prevenció de l'assetjament sexual, especialment en el context universitari i a les zones d'oci nocturn. És co-fundadora del moviment MeToo a la universitat després d'haver estat la primera víctima en guanyar un cas d'assetjament sexual a l'àmbit universitari.

AULES FEMINISTES. LA PROTECCIÓ LABORAL DE LA VÍCTIMA DE VIOLÈNCIA DE GÈNERE

29 de novembre a les 17.00 hores a l'Auditori del campus de Cappont, a càrrec de Teresa Velasco Portero, professora de Dret del Treball de la Universitat San Ignacio de Loyola de Còrdova. La seva activitat investigadora s'ha especialitzat en la Igualtat d'Oportunitats a l'Empresa, on els seus treballs han estat premiats tant a nivell nacional com internacional.

XII MEMORIAL HORTÈNSIA ALONSO. VIOLÈNCIES SEXUALS I PORNOGRAFIA

El XIIè Memorial Hortènsia Alonso estarà dedicat a les violències sexuals i la pornografia i tindrà lloc el 22 de novembre de 2023 a l'Auditori de la Universitat de Lleida, al campus de Cappont i es retransmetrà en directe pel canal de televisió de la UdL.

El públic en general s'ha d'insciure a través del formulari d'inscripció

L'alumnat de la Universitat de Lleida interessant en el reconeixement de la matèria transversal pot consultar com formalitzar la matrícula en aquest enllaç

El professorat d'Educació pot formalitzar la seva inscripció a través del formulari de l'Institut de Ciències de l'Educació de la UdL, atès que és una formació reconeguda pel Departament d'Educació.

Descarregueu el programa

ACTE INSTITUCIONAL DE COMMEMORACIÓ DEL DIA INTERNACIONAL CONTRA LA VIOLÈNCIA ENVERS LES DONES

El 25 de novembre va ser declarat Dia internacional contra la violència de gènere durant el primer Encuentro Feminista de Latinoamérica y del Caribe celebrat a Bogotà (Colòmbia) l'any 1981. En aquesta trobada, les dones van denunciar la violència de gènere en l'àmbit domèstic i la violació i l'assetjament sexual en l'àmbit dels governs, incloent-hi la tortura i els abusos que patien moltes presoneres polítiques.

La Universitat de Lleida participarà en l'acte institucional de commemoració del 23 de novembre a Lleida, a les 11.00 hores, a la plaça Víctor Siurana

CLUB DE LECTURA del CEDD 2023-2024

CICLE CLUB LECTURA 2023 2024

Aquest curs 2023-3024 dona tret de sortida a un nou Club de Lectura del Centre d'Estudis i Documentació de les Dones. S'han programat 3 sessions: la primera, El intenso calor de la luna de Gioconda Belli el 12 de desembre 18.00h; la segona,Tea Rooms de Luisa Carnés el 12 de març 18.00h i la darreraUna cambra pròpia de Virgina Woolf el 4 de juny 18.00h.

On: Centre d'Estudis i Documentació de les Dones (CEDD), Biblioteca de Cappont, 1a planta

Els llibres es poden agafar en préstec a la Biblioteca Pública de Lleida, a la Biblioteca de la UdL o al Centre d'Estudis i Documentació de les Dones.

Inscripcions: Centre d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones Dolors Piera, Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la., www.cdp.udl.cat

Dinamitzarà les sessions l'Anabel Ramos Rebollo, bibliotecària.

Aquesta activitat s'organitza en col·laboració amb el Seminari Interdisciplinari d'Estudis de la Dona.

 

 

 

Activitats a Lleida

MASCULINITATS CRÍTIQUES. QUÈ VOL DIR SER UN HOME?

Dins el cicle d'espais falca, EL MEU COS, LES MEVES NORMES. L'educació sexual i afectiva a l'escola, arriba l'Espai Falca a càrrec de Sònia Pérez, psicopedagoga i conflictòloga. Dijous 09 de novembre de 2023, a les 15:00h a l'aula STEM, 3.01 FEPTS - Campus Cappont

Durant segles hem construït socialment una idea rígida i immòbil del que suposa la masculinitat, heretant de generació en generació estereotips de gènere que han perjudicat la nostra evolució com a societat igualitària. El concepte d’home com a sustentador i font de protecció es barreja amb idees preconcebudes sobre quines característiques ha de tenir un “home real”: fort, valent, capaç de tot, però també violent, deslligat del món emocional i les cures. Gràcies als moviments feministes i les lluites socials per a la igualtat entre homes i dones, hem pogut veure com en els últims anys aquests discursos s’han posat en entredit, creant així una nova idea d’home més complexa i profunda. Dins d’aquest context, però, ens trobem amb una crisi d’identitat de molts homes joves, els quals es troben a cavall entre aquestes noves masculinitats i els discursos masculinistes i obertament masclistes consumits en massa a les xarxes socials.

En aquest taller abordarem el propi concepte d”’home”, analitzant què implica i com es transmet, aportant així una crítica sobre la masculinitat i les seves conseqüències individuals i socials. Què vol dir ser un home?, què implica ser un home en el món de l’educació?, com afecta el concepte de “masculinitat” en la creació d’estereotips i prejudicis, tant a nivell social com en l’exercici de la professió docent?... Aquestes i altres preguntes aniran sorgint per tal de poder donar una resposta col·lectiva basada en els discursos feministes i les masculinitats crítiques.

III JORNADES DE JOVES I FEMINISTES

En aquesta tercera jornada comptarem amb la presència de la Carme Ruiz Repullo, sociòloga especialitzada en violència de gènere en adolescents i joves, ens parlarà com els joves poden esdevenir agents actius per a la igualtat en els centres de secundària. Tot seguit l'alumnat dels instituts Màrius Torres, Guindàvols i Canigó ens compartiran les seves experiències en les assemblees creades a partir del projecte.

Tindrà lloc el 21 de novembre de 17.30 a 19.30 a l'Ateneu Popular de Ponent (Pau Claris, 10).

Inscripcions al formulari

PROJECCIÓ DOCUMENTALS ‘PORNOXPLOTACIÓN’ i ‘AVA’

Dimarts 14 de novembre a les 10.30 hores a la Subdelegació del Govern a Lleida (Pl. de la Pau, 1)

Per assistir presencialment cal inscripció prèvia en el correu electrònic Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. o al telèfon 973.959.122.

ARQUITECTURA CIBERNÈTICA DE L’EXPLOTACIÓ SEXUAL

A càrrec de Natalia Massé, de la Fundació Apip-Acam.

Dimarts 14 de novembre a les 10.30 hores a la Subdelegació del Govern a Lleida (Pl. de la Pau, 1)

Per assistir presencialment cal inscripció prèvia en el correu electrònic Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. o al telèfon 973.959.122.

JORNADA INTERNACIONAL SOBRE INCLUSIÓ SOCIAL I EQUITAT DE GÈNERE

La darrera acció del Projecte Europeu Opportunity serà una jornada internacional presencial, amb una durada de dos dies (17 i 18 de novembre), i tindrà lloc a l’INEFC de Lleida. Aquesta jornada tractarà la inclusió social de persones amb discapacitat, el primer dia, i l’equitat de gènere a través dels jocs i els esports tradicionals, el segon.

Durant aquests dos dies, es presentaran experiències internacionals en contextos d’educació formal (sessions d’educació física) i no formals (festivals, trobades). A més, les persones assistents coneixeran les aplicacions en educació primària, secundària i batxillerat, i podran identificar les evidències en relació amb la transformació d’estereotips.

Aquesta jornada, que tindrà un reconeixement oficial de 15 hores de formació pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya per al col·lectiu docent, fomentarà l’intercanvi d’experiències, amb tallers pràctics, taules rodones i conferències plenàries, així com la presentació dels resultats globals del projecte en diferents països.

Formulari d'inscripció

Jornades, congressos, seminaris i conferències

IV JORNADA DE REFLEXIÓ SOBRE L'ASSETJAMENT A LA UNIVERSITAT 2023.

Tindrà lloc el 14 de desembre de 2023, a la Facultat d'Infermeria, Fisioteràpia i Podologia de la Universitat de Sevilla.

Les universitats, amb el compromís de tolerància zero davant de les conductes que atempten contra la dignitat de les persones, estem preocupades per la resposta que donem davant l'assetjament. Són necessaris fòrums de debat on les persones i serveis implicats a donar resposta a aquestes situacions puguin compartir i debatre dubtes, coneixements, bones pràctiques posades en marxa, etc. Això i l'èxit quant a l'assistència, les aportacions, el debat i la satisfacció de les anteriors Jornades sobre assetjament celebrada a la nostra universitat, ens porta a plantejar una IV Jornada de Reflexió, aquesta vegada centrada més en els diferents nivells de prevenció, sempre des de l'abordatge experiències concretes; com conscienciar i sensibilitzar? com detectar precoçment per evitar més riscos? com acompanyar en el procés? qui ens ajuda o assessora? com reparar? Compartint coneixements i experiències seguirem avançant cap a una universitat més justa, igualitària i saludable.

També tindrem un espai habilitat per compartir la/les bona/es pràctica/es que s'estiguin duent a terme a les diferents universitats. Es podran enviar propostes en qualsevol format (poster, vídeo, etc.) fins al 2 de desembre de 2023. Més informació 

JORNADA INTERUNIVERSITÀRIA CONTRA LES VIOLÈNCIES MASCLISTES A LES UNIVERSITATS

Dimarts 21 de novembre de 2023 a les 9:30 h.
Es retransmetrà en directe pel canal de la Universitat de Barcelona

II CONGRESO INTERNACIONAL PARA JÓVENES INVESTIGADORES DE ESTUDIOS LITERARIOS FEMINISTAS

Convocatòria de Ponències per al II Congrés Internacional per a Joves Investigadors d´Estudis Literaris Feministes

Organitzat per l'Associació d'Estudis Literaris Feministes i Pensament Contemporani "Pandora"

Data del congrés: 11, 12 i 13 de març de 2024

Lloc: Universitat de Barcelona

L'Associació d'Estudis Literaris Feministes i Pensament Contemporani "Pandora" es complau a anunciar el II Congrés Internacional per a Joves Investigadors d'Estudis Literaris Feministes. Aquest congrés té com a objectiu reunir joves investigadors (es considera "jove investigador" els/les predoctorals i els/les doctors/es que hagin defensat la seva tesi en els 5 anys anteriors a la data del congrés, amb independència de l'edat) i acadèmics interessats en els estudis literaris feministes per compartir les seves investigacions i promoure el diàleg interdisciplinari en aquest camp en evolució constant.

Dates importants:

Data límit per enviar les propostes de ponència: 1 de desembre de 2023.
Notificació d'acceptació: darrera decisió del comitè científic el 15 de gener de 2024.
Data límit per enviar el text complet de la ponència: 1 d'abril del 2024.

Més informació: web del congrés

VI CONGRESO INTERNACIONAL DE CIENCIA, FEMINISMO Y MASCULINIDADES

València, 1 i 2 de març de 2024, Universitat de València
​Híbrid: Presencial 100% (València) i Online 100%

Període de comunicacions obert. 

Més informació: web del congrés

IV CONGRESO INTERNACIONAL CREADORAS EN LA EDUCACIÓN LITERARIA E INTERCULTURAL

IV Congrés Internacional CICELI, Creadores en l'Educació Literària i Intercultural, prossegueix, en aquesta ocasió des de la Universitat d'Alacant, amb el camí ja iniciat en les tres edicions anteriors celebrades a la Universitat de València el 2019, 2020 i 2022: estudiar i visibilitzar la creativitat de les dones a l'educació. Per això, posa el focus en l'estudi de poetes, dramaturgues o narradores l'obra de les quals s'inclogui o es pugui incloure en els plans d'estudi d'escoles, instituts i universitats, tant en assignatures pròpiament de literatura com en altres on la lectura sigui plantejada de manera transversal. També s'admeten propostes sobre creadores d'obres cinematogràfiques, plàstiques, etc., així com personatges de ficció estudiats no només des d'una perspectiva de gènere, sinó també des de l'ecocrítica o la justícia social, els quals puguin ser rellevants a l'educació obligatòria, postobligatòria o mitjançant experiències educatives no inserides en vies formals.

Web del congrés

Premis, beques i ajuts

 IGUALTAT I FEMINISMES LLENÇA UNA NOVA CONVOCATÒRIA DE RECERCA PER A FOMENTAR ELS ESTUDIS DE GÈNERE

El Departament d’Igualtat i Feminismes ha publicat l'ORDRE IFE/236/2023, de 31 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions a projectes de recerca en l'àmbit de la igualtat de gènere i els feminismesORDRE IFE/236/2023, de 31 d'octubre, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions a projectes de recerca en l'àmbit de la igualtat de gènere i els feminismes. Es tracta d’una línia d’ajuts que té com a objectiu l’obtenció de noves dades i indicadors que abordin la desigualtat de gènere i que contribueixin a superar-ne les causes o els impactes, millorar els sistemes de seguiment i avaluació dels serveis i els programes dirigits a la seva erradicació, així com definir nous models preventius, d'anàlisi i de tractament. Es tracta, doncs, d’una convocatòria de recerca aplicada que necessàriament han d'incloure Catalunya, ja sigui des d'una aproximació comparada o com un únic cas d'estudi.

Segons dades d’ONU Dones, actualment només es disposa de dades per avaluar el 20% dels indicadors d’igualtat de gènere dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Per tant, són necessaris més projectes que mesurin, per exemple, l’impacte dels rols, les expectatives, els comportaments o les necessitats socialment construïdes i que puguin documentar la influència que té el gènere en l’accés als recursos i al reconeixement.

La convocatòria prioritza onze àmbits de recerca, que estan estretament relacionats amb el desplegament de les lleis d’igualtat i les polítiques impulsades pel Departament d’Igualtat i Feminismes incloent les desigualtats de gènere en el treball remunerat (bretxa salarial, segregació horitzontal i vertical de càrrecs i funcions, assetjament, ceguesa de gènere en la prevenció de riscos laborals, etc.), en els treballs no remunerats i en el dret al temps; les diferències, desigualtats i biaixos de gènere en salut; els drets sexuals i reproductius; les resistències a les polítiques d’igualtat i als feminismes; la pressió estètica i les seves múltiples conseqüències; els impactes econòmics o socials de les violències masclistes, incloent l’impacte en la salut mental de les dones; les violències sexuals, amb una perspectiva interseccional, i estudi de fenòmens com l’augment de denúncies o les agressions comeses en grup; les violències digitals i les comeses en l’àmbit polític i l’esfera pública; les desigualtats en l’accés al reconeixement, les oportunitats i la participació social i política de les dones racialitzades, les dones migrades, les dones amb discapacitat o les dones grans; així com l’antigitanisme de gènere i la islamofòbia de gènere, o altres interseccions entre racisme i masclisme.

Els llibres del Centre d'Estudis i Documentació de les Dones

La construcción sociocultural del amor romántico

Coral Herrera Gómez

CEDD - Planta 1a ; 2.9 HER

logoCEDDsied_interdisciplinari

Carrer Jaume II, 69

Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera

Biblioteca de la Universitat de Lleida-Campus de Cappont Sala 1.1

Llibres, revistes, informes i articles digitals

 «IN MEMORIAM» NATALIE ZEMON DAVIS: EL ARTE DE CONVERSAR CON LA HISTORIA

Natalie Zemon Davis (1928) va morir el 21 d'octubre. Des de fa dècades, ha portat al present veus peculiars del passat. Els seus darrers treballs, enfocats en singulars personatges que permeten pensar qüestions associades a la identitat i als «llenguatges del poble», han contribuït a enfortir el camp de la història social. En aquesta entrevista, publicada el mes passat, Zemon Davis repassa la seva obra, recorda els seus compromisos amb la història, la seva associació amb lluites polítiques i la relació amb intel·lectuals de diverses disciplines.

Llegiu l'article sencer.

UNA RECERCA COORDINADA DES DE LLEIDA I LONDRES REVELA QUE 3 DE CADA 4 DONES DE L'ÀMBIT SANITARI I ACADÈMIC DE L’ESTAT ESPANYOL HA SOFERT ASSETJAMENT SEXUAL

El petó no consentit a Jenni Hermoso i el moviment #Seacabó ha continuat creant reaccions més enllà de l'àmbit esportiu. Una recerca coordinada per la responsable del Grup de Recerca en Cures de Salut de l'IRBLleida i professora de la Universitat de Lleida, Montserrat Gea-Sánchez, i per la Catedràtica a l'Imperial College, al Regne Unit, Helena Legido-Quigley, en col·laboració amb Women in Global Health Spain, revela que 3 de cada 4 dones enquestades de l'àmbit sanitari i acadèmic de l'Estat espanyol ha sofert assetjament sexual.

L'estudi científic, que s'ha publicat a la revista The Lancet Regional Health - Europe, revela unes dades alarmants; el 73,6% de les enquestades van informar haver sofert assetjament sexual i el 28,7% alguna forma d'abús. Les conseqüències de tals abusos van més enllà del mal immediat: el 34,5% de les víctimes informen d'efectes psicològics duradors, inclosos disgust, por, ira, vergonya, ansietat, depressió, trauma i diversos problemes de salut mental. La recollida de testimonis es va iniciar a través de les xarxes socials, mitjançant una enquesta, el passat 29 d'agost, finalitzant l'11 de setembre després de la recopilació de 345 històries personals, llançant llum sobre aquest greu problema generalitzat de sexisme i assetjament sexual, afectant particularment les dones vulnerables en posicions precàries.

Font: IRB Lleida

ELOGIO DE LA PROFIGURACIÓN

Este es el subtítulo del libro de Fidel Molina-Luque El nuevo contrato social entre generaciones. Se trata de una exhortación a las relaciones humanas igualitarias, respetuosas y solidarias entre mujeres y hombres, entre jóvenes y mayores, entre las personas más dotadas y las menos.

La proxemia es una disciplina que estudia el espacio personal y la distancia que se establece entre los individuos, separación de la que surgen los diversos tipos de relaciones humanas. Así, nos encontramos con la cultura prefigurativa, en la cual son los jóvenes los que llevan la voz cantante; con la posfigurativa, definida por apreciar la experiencia de la gente mayor; y podemos propugnar la profiguración, de manera que las generaciones intercambien conocimientos, valores e intereses. En palabras de Molina-Luque, se trata de aunar “la voluntad educativa en pos de la ‘figuración’ para enseñar-aprender colaborativamente, de manera dialógica”.

Semejante concepto, semejante acción fulmina el fatal edadismo denunciado por Judith Butler hace décadas. Un contrato social entre generaciones, según el título del libro de que tratamos, constituye el camino más razonable para potenciar los atributos tanto de jóvenes como de mayores, impulsando a la vez la convivencia en igualdad y harmonía.

Text d'Eulàlia Solé publicat a Diario Feminista

Atenció! Aquest lloc web utilitza cookies i tecnologies similars.

Si no canvia la configuració del seu navegador, vosté accepta el seu ús.

Accepto