Vés al contingut

Pàgina principal de la UdL

Dia Internacional d'Acció per la Despatologiztació Trans

DESPATOLOGITZACIO TRANS 16octEl Dia Internacional d'Acció per la Despatologiztació Trans se celebra el tercer dissabte del mes d’octubre. Aquesta data internacional va ser impulsada per organitzacions socials de tot el món per a posar el focus d’atenció en l’estigmatització que viuen les persones trans en el seu dia dia.

L’Assemblea General de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va decidir el 17 de maig de 1990, retirar l’homosexualitat com a malaltia mental del CIE (Classificació Internacional de Malalties) però va afegir un nou trastorn que, fins llavors, no constava en el llistat de malalties mentals: la transsexualitat. I no és fins l’any 2018 que l’OMS decideix desclassificar-la del llistat de malalties mentals. No obstant això, la CIM continua parlant de la transsexualitat com a “incongruència de gènere”.

En el nostre context, l’aprovació de la Llei 11/2014, de 10 d'octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a erradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia ha permès, per exemple, utilitzar el nom sentit en documents públics (targeta sanitària, universitats, biblioteques, etc.), la creació del Servei Trànsit per part del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, la Xarxa de Serveis d’Atenció Integral (SAI), etc.

La Universitat de Lleida compta amb un Procediment de canvi del nom legal al nom d’ús comú adreçat a les persones transsexuals, transgènere i intersexuals de la comunitat UdL, aprovat pel Consell de Govern de 22 de juliol de 2021 (Acord núm. 189/2021), que és l’instrument que regula a la UdL els requisits per normalitzar la situació de les persones transsexuals, transgèneres i intersexuals que es trobin dins de la comunitat universitària pel que fa a l’ús del nom comú (nom sentit). Així mateix, disposa del Reglament d’actuació davant supòsits de violència de gènere, per raó d’orientació sexual, identitat o expressió de gènere a la Universitat de Lleida (Acord número 57/2013 del Consell de Govern de 28 de febrer de 2013 i Acord número 172/2018 del Consell de Govern de 19 de juny de 2018, pel qual s’aprova l'actualització del Reglament d'actuació en cas de violència de gènere a la UdL, a fi d’adaptar-lo a la a Llei 11/2014, de 10 d’octubre per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per eradicar l’homofòbia i la transfòbia).

Si no canvia la configuració del seu navegador, vosté accepta el seu ús.

Accepto