Pàgina principal de la UdL

Dia de la Igualtat Salarial

DIA IGUALTAT SALARIALL’any 2008, el Parlament Europeu va formular un conjunt de recomanacions a la Comissió Europea sobre l’aplicació del principi d’igualtat de retribució entre homes i dones (Resolució 2008/2012/INI). Entre d’altres mesures, sol·licitava a les institucions comunitàries i als Estats membres que organitzessin un Dia Europeu per la Igualtat Salarial, prenent com a referència el dia en què, de mitjana, les dones haurien obtingut la retribució que els homes guanyen de mitja en un any.

L’any 2011, la Comissió Europea, en el marc de l’estratègia per a la igualtat de gènere a la Unió Europea (UE) per al període 2010-2015, va posar en marxa l’esmentada iniciativa. Des d’aleshores, es celebra cada any el Dia Europeu de la Igualtat Salarial amb l’objectiu de conscienciar i sensibilitzar l’opinió pública sobre la persistència de la bretxa salarial de gènere i posar de manifest que, de mitjana, les dones europees han de treballar molt més temps per guanyar el mateix que els homes.

Tot i que la data de commemoració de cada any varia en funció de les últimes dades disponibles de l’Eurostat sobre la mitjana de la bretxa salarial de gènere a la Unió Europea, a Espanya, per acord del Consell de Ministres de l’any 2010 (Acord de 26/2/2010), es va escollir el dia 22 de febrer per a la commemoració del “Dia de la Igualtat Salarial”.

La bretxa salarial de gènere significa que les dones guanyen menys que els homes per realitzar el mateix treball. Una situació de desigualdad que la Unió Europea combat des de diferents punts.

La desigualdad laboral entre dones i homes no afecta només a la diferència salarial, sinó a la dificultat que es troben les dones per accedir als alts càrrecs directes - el conegut sostre de vidre -, així com a la conciliació familiar i suposa una dels principals obstacles d'Europa. Les dades assenyalen que a la Unió Europea les dones cobren de mitjana un 14% menys que els homes.

Per això, lluitar contra la desigualtat salarial i treballar per la igualtat d'oportunitats és una prioritat per a la Comissió Europea. En aquest sentit, l'article 157 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea estableix en el seu primer apartat que els Estats han d'instar a què treballadors i treballadores rebin la mateixa retribució per realitzar el mateix treball. Per aquest mateix article, la Unió Europea respecta les mesures que aquests Estats volen prendre per aconseguir la igualtat salarial entre homes i dones.

La bretxa salarial a l'Estat espanyol

Les dones cobren un 12,2% menys que els homes, segons l'informe 'Anàlisi de la Bretxa Salarial de gènere a Espanya', elaborat per la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials (CEOE) i PwC, que reflecteix que entre el 2002 i el 2014 la bretxa es va reduir un 28,06% (gairebé un 30%).

L'estudi més recent de la CEOE i PwC es basa en un model que, a partir de dades de l'Institut Nacional d'Estadística entre el 2002 i el 2014, estima les diferències salarials entre homes i dones aïllant les diferències per raons econòmiques i llocs de treball. Segons l'informe, les dones cobren un 12,2% de mitjana menys que els homes.

Si no canvia la configuració del seu navegador, vosté accepta el seu ús.

Accepto